به آزار قضایی وکلای حقوق بشری شمس‌نژاد، هوشمند‌ ـ‌ رحیمی و محمدی پایان دهید


برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولت‌مردان ایران خواست فوری و بدون‌قیدوشرط وکلای حقوق بشری مسعود شمس‌نژاد و فرهاد محمدی را آزاد کنند و به آزار قضایی علیه آنها و نیز مهدی هوشمند رحیمی پایان دهند.
IRN 002 / 0219 / OBS 017
صدور حکم /
حبس خودسرانه /
آزار قضایی /
ایران /۱۹ فوریه ۲۰۱۹
(۳۰ بهمن ۱۳۹۷)
برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از شما درخواست می‌کند فوری در باره‌ی موضوع زیر در ایران اقدام کنید.شرح کوتاه وضعیت:برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از سه مورد تازه آزار قضایی و حبس خودسرانه علیه وکلای حقوق بشری مطلع شده است: صدور حکم برای آقای مسعود شمس نژاد و حبس خودسرانه‌ی او، صدور حکم برای آقای مهدی هوشمند رحیمی و حبس خودسرانه‌ی آقای فرهاد محمدی پیش از محاکمه.آقای مسعود شمس‌نژاد، استاد دانشگاه و وکیل مدافع چندین زندانی سیاسی کُرد ایرانی، روز ۱۰ فوریه ۲۰۱۹ (۲۱ بهمن ۱۳۹۷) از حکم شش سال زندان که شعبه ۳ دادگاه انقلاب اسلامی در ارومیه، استان آذربایجان غربی، صادر کرده است، مطلع شد: یک سال به اتهام «تبلیغ علیه نظام» (ماده‌ی ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی) و پنج سال به اتهام «عضویت در یک گروه مخالف کُرد» (ماده‌ی ۴۹۹). آقای شمس‌نژاد طی محاکمه در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹ (۹ بهمن) از حق داشتن وکیل محروم بود. او در تاریخ ۸ ژانویه (۱۸ دی) طی محاکمه یکی از موکلان خود در ارومیه دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. مأموران امنیتی سپس خانه و دفتر کار او را مورد بازرسی قرار دادند و شماری از اسناد وی را توقیف کردند.آقای فرهاد محمدی وکیل حقوق بشری کرد، در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ دی ۱۳۹۷) در شهر سنه [سنندج]، استان کردستان، دستگیر شد. دلیل دستگیری، محل حبس و اتهام‌های آقای محمدی هنوز نامعلوم است. آقای محمدی همچنین فعال محیط زیست است. دست‌کم ۹ فعال محیط زیست کُرد دیگر نیز در همان تاریخ یا روز بعد دستگیر شده‌اند.

آقای مهدی هوشمند رحیمی در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ دی ۱۳۹۷) به طور غیابی در شعبه‌ی ۱ دادگاه انقلاب اسلامی اراک، استان مرکزی، به اتهام «توهین به رئیس قوه‌ی قضاییه» (ماده‌ی ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی) و «توهین به مقام رهبری» (ماده‌ی ۵۱۴) به دو سال زندان محکوم شد.

آقای هوشمند رحیمی در پرونده‌ای جداگانه در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۷ آذر ۱۳۹۷) به حکم شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به طور غیابی به پنج سال زندان محکوم شده بود. بر اساس حکم دادگاه، او به احضاریه‌ها توجه نکرده و در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۵«اقدام به سخنرانی نموده و مطالب موهونی را بر زبان رانده است.» او به اتهام‌های تبلیغ علیه نظام (ماده‌ی ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی) و «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» و «مقام رهبری» (ماده‌ی ۵۱۴) مورد محاکمه قرار گرفت.

برنامه‌ی نظارت یادآوری می‌کند که چندین وکیل حقوق بشری دیگر در معرض آزار قضایی قرار داشته‌اند و به زندان‌های بلند مدت محکوم شده‌اند.

برنامه‌ی نظارت نگرانی عمیق خود را از تداوم موج دستگیری‌ها و بازداشت‌ها و آزارهای قضایی علیه وکلای حقوق بشری، که گویا به قصد مجازات آنها به خاطر فعالیت‌های به‌حق حقوق بشری آنهاست، ابراز می‌کند. برنامه‌ی نظارت از دولتمردان ایران می‌خواهد تا فوری و بدون قید و شرط کلیه‌ی وکلای حقوق بشری و مدافعان حقوق بشر زندانی را آزاد و در هر شرایطی سلامت جسمانی و روانی آنها را تضمین کنند.

اقدام‌های درخواستی:

با نوشتن نامه به دولت‌مردان ایران از آنها بخواهید:
- فوری و بدون قید و شرط آقایان مسعود شمس‌نژاد و فرهاد محمدی و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در حبس خودسرانه در ایران را آزاد کنند؛
- در هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی آقایان مسعود شمس‌نژاد، مهدی هوشمند رحیمی و فرهاد محمدی و نیز کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر را در ایران تضمین کنند؛
- به هرگونه اقدام آزاردهنده، ازجمله در سطح قضایی، علیه آقایان مسعود شمس‌نژاد، مهدی هوشمند رحیمی و فرهاد محمدی و نیز کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در حبس خودسرانه در ایران پایان دهند؛
- در هر شرایطی اعلامیه‌ی سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را که در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ (۱۸ آذر ۱۳۷۷) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه ماده‌های ۱، ۶، ۹، ۱۱ و ۱۲ آن را؛
- رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مطابق با موازین بین‌المللی حقوق بشر و عهدنامه‌های بین‌المللی را که ایران نیز مُتعاهِد آنهاست، در هر شرایطی تضمین کنند.

نشانی‌ها در اینجا: https://fidh.org/23933

لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشور خودتان نیز نامه بنویسید.
**********
پاریس ـ ژنو، ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ (۳۰ بهمن ۱۳۹۷)

لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در سال ۱۹۹۷ به صورت برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ایجاد شد. هدف این برنامه مداخله در موارد سرکوب مدافعان حقوق بشر، جلوگیری از این سرکوب و چاره جویی در باره آن است. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر هر دو از اعضای ProtectDefenders.eu هستند که سازو‌کار مدافعان حقوق بشر در اتحادیه‌ی اروپاست و جامعه‌ی مدنی بین‌المللی آن را برپا کرده است.

[۱] در مورد حکم غیابی، متهم می‌تواند ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ حکم به او درخواست تجدید نظر کند.

تماس با برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:

E-mail: Appeals@fidh-omct.org
Tel and fax FIDH +33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80
Tel and fax OMCT +41 (0) 22 809 49 39 / +41 22 809 49 29

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است