بهمن کشاورز، مدافع سرسخت استقلال وکلا، سه دوره عضویت در هیئت مدیره کانون وکلای مرکز، دو دوره ریاست هیئت مدیره کانون وکلای مرکز، پنج دوره ریاست اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری و مؤلف چندین کتاب حقوقی، امروز سوم اردیبهشت ۱۳۹۸ در تهران درگذشت


keshawarz-bahmanوکیل نام آشنای  بهمن کشاورز (متولد ۱۳۲۳) حقوق‌دان ایرانی٬ وکیل دادگستری و رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران است. او پیشتر نیز در فاصله سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ ریاست این اتحادیه را عهده‌دار بود. او فرزند کریم کشاورز است و بیشتر به دلیل وکالت غلامحسین کرباسچی در دادگاه، نزد افکار عمومی شناخته شده‌است. وی در مصاحبه ای با “ندای ایرانیان” این پیشنهاد را مطرح کرده است که در دست شرایط دست روی دست گذاردن دادستانی و مدعی العموم برای محاکمه و مجازات محمود احمدی نژاد، بهتر است که آحاد ملت به صورت فردی یا جمعی آستین ها را بالا بزنند و در محاکم دادگستری علیه “قافله سالار دزدان و مفسدان”، یا آن چه این روزها نقل محافل و سخن کوچه وبازار مردم است ” علی بابا و چهل هزار دزد”، شکایت کنند.
باید به خاطر داشته باشیم که صادق خلخالی در دادگاه دوم امیر عباس هویدا، برای آن که بتواند نخست وزیر محمد رضا پهلوی را هر چه سریع تر به اعدام محکوم کند، در کیفرخواست تنها به او اتهام مشارکت در جنایت های رژیم زد، بر اساس مفاد قانون اساسی وقت و حضور در جلسات هیات دولتی که تصمیم های ضدمردمی می گرفت و پول ملت را بر باد می داد.
مطالعه متن مصاحبه بهمن کشاورزخالی از لطف نیست، به ویژه آن که شاید خود پیش قدم شده و به کمک چند تن از همکارانش وکالت ملت را علیه محمود احمدی نژاد به عهده بگیرد و شاید بعدها دیگران ؛

ندای ایرانیان : این روزها بحث بر سر تخلفات دولت سابق بسیار زیاد است. نحوه برخورد با این تخلفات به لحاظ قانونی چگونه می تواند باشد؟

بهمن کشاورز: اگر جرمی انجام داده باشد یعنی اقدامی انجام داده باشد جنبه مجرمانه داشته باشد اگر برکنار بشود، دوره شان تما شود یا استعفا بدهند باز هم مورد تعقیب است .اصل بر این است اگر کسی مرتکب جرمی شود زمانی که مرور زمان برای آن حاصل نشده باشد قابل تعقیب است بنابر این صرف دولتی بودن مقام باعث نمی شود که تعقیب آن متوقف شود. چنانکه پرونده رئیس جمهور سابق در دادگاه در جریان است .اما اگر بحث تخلفات اداری باشد با کنار رفتن فرد کاری نمیشود کرد و وبعد از برکناری وی جنبه تخلف اداری فرد منتفی میشود اما برای عمل مجرمانه وی بعد از برکناری همچنان به قوت خود باقی است و مورد تعقیب است.

ن. ا : اگر شهروندی بخواهد طرح شکایت و پیگیری کند چه مراحل و روندی را باید طی کند؟

بهمن کشاورز:اگر شهروندان اثبات کنند از عمل فرد مجرم متضرر شده اند میط توانند به عنوان شاکی طرح شکایت کنند و اگر کیفر خواست صادر شد به عنوان مدعی درخواست ضرر وزیان کنند و ضرر و زیانش را مطالبه کنند اگر خودش متضرر نیست ولی میداند که جرمی صورت گرفته و آگاه هستند نسبت به تخلفات صورت گرفته به عنوان یک شهروند به واسطه حفظ قانون و نظم میتواند اعلام جرم کنند ولی بعد از اعلام جرم؛ مجرم دیگر دیگر سمتی نداشته باشد باقی آن بر عهده دادستان است و فردی که اعلام جرم کرده در پرونده هیچگونه سمتی ندارد بازهم دادستان به عنوان مدعی العموم می تواند حاضر باشد. همه شهروندان می توانند از احمدی نژاد به دلیل تخلفات دولت اش شکایت کنندن.ا : قانون گذار چگونه میتواند تخلفات رئیس جمهور سابق را پیگری کند؟

بهمن کشاورز: قانون گذار میتواند از طریق کمسیون اصل ۹۰ تحقیق تفحص کند واگر مجلس به عنوان یک شخص حقوقی اعلام جرم کند میتواند قضیه را پیگیری کند و بداند پرونده در قوه قضاییه و دادسرا در چه مرحله ای از اجراست هریک از وکلا و آحاد مجلس هم صرف نظر از سمت شان شهروند هم هستند همانطور که گفتم میتوانند اعلام جرم و طرح شکایت کنند و به صورت یک شهروند عمل کنند. تخلفات احمدی نژاد و دولت مردان اش قابل پیگرد قانونی برای همه شهروندان است. صرف رئیس جمهور بودن در یک مقطع خاص مصونیت قضایی نمی آفریند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است