بنیاد کارنگی: تقابل ترامپ و خامنه‌ای به نقطه پرمخاطره‌ای رسیده است


اندیشکده بنیاد کارنگی در آمریکا در مقاله‌ای تحلیلی به قلم کریم سجاد پور می‌نویسد در هفته‌های اخیر تقابل ترامپ و خامنه‌ای به نقطه پرمخاطره‌ای رسیده است و در حالیکه هیچک از دو طرف خواهان افزایش تنش‌ها به مرحله غیرقابل کنترل نیستند اما این دقیقا همان مسیری است که آنها می‌پیمایند.

در این مقاله آمده است: «پرزیدنت ترامپ خواهان جنگ نیست. آیت الله خامنه ای هم خواهان سقوط اقتصادی کشور نیست. اما این دقیقا همان چیزی است که هر دوی آنها بسوی آن گام بر می دارند.

برای یک لحظه خود را جای خامنه ای ۸۰ ساله بگذاریم. رژیم او با یک بحران اقتصادی و سقوط ارزش پول کشور و تورم ۵۰ درصدی روبرو است. اعتصابات کارگری و اعتراضات زنان علیه سرکوب آزادیهای اجتماعی آنها در گوشه و کنار ایران در حالی صورت می گیرد که سیلی عظیم بیش از ۷۵ تن از ایرانیان را در شهرهای بزرگ کشته است.

حاصل زمینهای کشاوزری به وسعت ۳۰۰ هزار هکتار نابود شده و جای آنها را حمله ملخ ها گرفته است. رژیم در بیرون مرزهای کشور سالانه میلیاردها دلار خرج اسلحه و کمک به نیروهای شبه نظامی خارجی می کند و به تازگی هم به کمک اقتصادی و نظامی مادورو در ونزوئلا شتافته است.

همزمان دونالد ترامپ که خامنه ای را یک «فرد عقب مانده فکری» خوانده است بی وقفه به دنبال تشدید فشارهای اقتصادی برای به زانو در آوردن و یا سقوط رژیم او است.

پرسش این است که آیا خامنه ای می تواند بر غرور و بدبینی خود غلبه کند و از اختلاف نظرهای مشاوران ترامپ بر سر ایران برای آغاز گفتگو با آمریکا سواستفاده کند یا آنکه او راه افزایش تنشها را به پیش خواهد کشید؟

کوتاه ترین راه برای خامنه ای این است که به دولت روحانی اجازه بدهد با دولت ترامپ وارد یک معامله بشود. اما سابقه سی سال تاکتیک های او نشان می دهد که او احتمالا روش همزمان مذاکره همراه با صبر استراتژیک و تشدید تنش و مقابله را دنبال خواهد کرد.

در حالیکه برنده واقعی این تقابل در دوسال آینده مشخص نیست، اما مردم ایران و خاورمیانه که رژیم ایران قصد گسترش نفوذ خود در آن را دارد قطعا بازنده آن خواهند بود».

گویانیوز

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است