بمناسبت جنبش اجتماعی ۳۰ تیر- ضیاء مصباح



رعایت حقوق شهروندی و اثر ان بر پیشرفت جوامع برای اولین بار بوسیله « توماس همفری مارشال » جامعه شناس انگلیسی رییس گروه اجتماعی یونسکو بین سالهای ۱۹۵۶و ۵۷ ۱۹همزمان با جنبش ملی ایرانیان به رهبری شادروان « دکتر محمد مصدق » مطرح شد که بر توسعه مدنی ، سیاسی و اجتماعی تاکید داشت .
این اندیشه حکومتهارا به رعایت حقوق اجتماعی تشویق و از خودکامگی منع مینمود تا منافع بلندمدت سازمان و تشکیلاتشان را – که بقاء آنان را همراه با قانونمندی در پی داشت « با توجه به منافع و نقش جامعه در تصمیمات » در نظر بگیرند .
قبل از آن « جان مینارد کینز » اقتصاد دان ونظریه پرداز انگلیسی ( ۱۸۸۳ – ۱۹۴۶ ) برضرورت نقش فعال دولت در عرصه اقتصاد ملی، قدرت گیری دولتها در تامین آسایش مردم ، دست یابی به رفاه و خلاقیت انسانها را مطرح ساخت تا « انحراف از اصول اخلاقی » بدلایل مالی و تامین نشدن نیازهای اولیه، به حداقل ممکن کاهش یابد و تدریجا با نظارت دولتها « رفاه اجتماعی » در جامعه مشاهده وبا رعایت فر مولهای مناسب اقتصادی ، فقر و تنگناهای معیشتی از میان برداشته شود که از این منظر در شرایط فعلی در راس کشورهای جهان بلطف حکومت با تدبیر و مردمی قرار گرفته ایم !
بررسی تاریخ سیاسی صد ساله اخیر کشورمان نشان میدهد : بدون اغراق اثر گذار ترین چهره در زمینه آشنا ساختن مردم به حقوق خود «که رعایت حقوق شهروندی نام گرفته » شادروان دکتر محمد مصدق میباشد که در ۶۸ سال قبل با حضور فعال توده مردم در صحنه ۳۰ تیر و تکیه بر نظر آنان
از پایه گذاران دمکراسی در منطقه بشمار میرود بطوریکه جنبش عدم تعهد یکی از دست اوردهای این بینش میباشد .
این چهره ملی و ماندگار برنامه ها ی مناسب برای آینده این مرز و بوم را بشرح زیر که کماکان در پی آن مانده ایم درآ نزمان بصراحت مطرح ساخت :
 استقرار حکومت بر مبنای قانون اساسی که دولت خود را ملزم به رعایت ان میدانست و میراث مشروطیت ایران شناخته میشد .
 برنامه ریزی در چارچوب ضوابط مدون علمی در دسترس .
 مبارزه برای ایجاد موازنه منفی در روابط بین المللی .
 حرکت در جهت رشد ، توسعه صنعتی و اقتصادی برای فراهم سازی بستر مناسب سر مایه گذاری ملی که توانمند شدن را همراه و طبقات اجتماعی را به همکاری ، پویائی ، خلاقیت و احساس مسئولیت تشویق میکند .
 بیمه های اجتماعی یعنی تامین امنیت شغلی برای نیروی کار ، توسعه عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر .
 تشویق به حضور سیاسی و اجتماعی تشکل های مردمی ومشارکت واقعی و جدی مردم در اداره امورکشورشان .
 آزادی مطبوعات و رسانه ها باتعریف آنزمان و….آنچه که هنوز با گذشت ۷ دهه در اول وصف آن مانده ایم .
مصدق تلاش برای ملی کردن صنعت نفت را در مسیر نجات منابع کشور و در تعقیب ان استقلال واقعی را با جلوگیری از غارت منابع ملی بوسیله بیگانگان، اساس مبارزات قانونمند خود قرار داد .
 این بزرگ مرد نهادینه کردن نظام پارلمانی از طریق حرکت گام به گام در مواجهه با استبداد سیاسی با برگزاری انتخاباتی سالم و بدون دخالت در بار و دول خارجی – گزینش و پیشنهاد بهترین ها برای داوطلبی مجلس شورای ملی، برنامه ریزی در مسیر توسعه و رشد اقتصادی کشور ، رویکرد فعال در عرصه سیاست گذاری اجتماعی و…. را مهمترین برنامه های دوران زمامداری خود میدانست .
 تشکیلاتی قوی ومردمی تحت عنوان « جبهه ملی ایران» را بنیان گذار ی نمود که در زمینه مشاورت گروهی و اتخاذ تصمیمات اصولی در اطاق فکر و اقدام بعد از تصویب اکثریت ، احترام به حزب و تحزب گرایی ، همراه با قبول مسیولیت و پاسخگویی نقش اساسی را ایفاء نماید و در مسیراعتلاء میهن و ارتقاء مقام و منزلت جهانی کشورمان ، اعتدال، قانونمندی، عمران و ابادانی کشور و عزت هم میهنانمان با نگاه به اینده گام بر دارد .
– در موقعیت فعلی و وضعیت خاص که «جبهه ملی ایران » این تشکیلات سیاسی دیرپا ، معتبر و مبرا از آلودگیهای رایج با موانع غیرقانونی « بر مبنای همین قوانین ناقص » مواجه و از حضور رسمی و علنی در صحنه سیاسی کشور و اجتماع رو به تحول ، دور نگه داشته شده …….
میکوشد مسیر فعالیت مناسب را ….با مشارکت همگانی و احساس مسیولیت ملی به امید خروج از نا بسامانی ها ، تضادها و دخالتهای نهادهای غیر مسئول و غیر پاسخگو «با اختیارات خلاف قانون » ….یافته وراههای جلوگیری از نابودی بیشتر روابط اجتماعی ، زیر ساختها و سر مایه های ملی را از طریق وسایل ارتباط جمعی فارسی زبان و امکانات مدرن موجود در اختیار همگان ، البته با پرهیز از هر گونه اقدامی که به تضیعف این جبهه سیاسی معتبر دیر پا در افکار عمومی بینجامد ….مطرح نماید .
دلسوزان وطن در قامت جبهه ملی معتقد ند هنوز امکان نجات کشورمان از سقوط به دره جهل و خود محوری برآمده از حفظ منافع فردی و گر وهی با همه موانع و اشتباهات عظیم ناشی از حفظ موقعیت بهر قیمتی ، وجود دارد
وبا اتکاء به علوم اقتصادی ،اجتماعی و سیاسی و گرد هم آئی وطن دوستان مبرا از آلودگی « پراکنده در سطح جهان » میتوان با حد اقل هزینه ملک و ملت را از این وضعیت نگران کننده در تمامی ابعاد نجات داد .
با بزرگداشت یاد و خاطره «شهدای۳۰ تیر» این «حرکت ماندگارایرانیان مدافع استقلال و بزرگی کشور و دیگر چهره های ملی شناخته شده که ادامه دهنده راه آنان بشمار میروند » به روان پاک «همه مبارزان راه وطن» برای «پیشرفت میهن واعتلای ارزشها» درود فرستاده ، کوشش ارزشمند آنان را گرامی میداریم و این روش ، منش و باور را منشاء نجات کشور میدانیم

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است