بمناسبت جنبش اجتماعی ۳۰ تیر


رعایت حقوق شهروندی و اثر ان بر پیشرفت جوامع برای اولین بار بوسیله « توماس همفری مارشال » جامعه شناس انگلیسی رییس گروه اجتماعی یونسکو بین سالهای ۱۹۵۶و ۵۷ ۱۹همزمان با جنبش ملی ایرانیان به رهبری شادروان « دکتر محمد مصدق » مطرح شد که بر توسعه مدنی ، سیاسی و اجتماعی تاکید داشت .
این اندیشه حکومتهارا به رعایت حقوق اجتماعی تشویق و از خودکامگی منع مینمود تا منافع بلندمدت سازمان و تشکیلاتشان را – که بقاء آنان را همراه با قانونمندی در پی داشت « با توجه به منافع و نقش جامعه در تصمیمات » در نظر گیرند
قبل از آن « جان مینارد کینز » اقتصاد دان ونظریه پرداز انگلیسی ( ۱۸۸۳ – ۱۹۴۶ ) برضرورت نقش فعال دولت در عرصه اقتصاد ملی، قدرت گیری دولتها در تامین آسایش مردم و دست یابی به رفاه و خلاقیت انسانها را مطرح ساخت تا « انحراف از اصول اخلاقی » بدلایل مالی و تامین نشدن نیازهای اولیه، به حداقل ممکن کاهش یابد و تدریجا با نظارت دولتها « رفاه اجتماعی » در جامعه مشاهده وبا رعایت فر مولهای مناسب اقتصادی ، فقر و تنگناهای معیشتی از میان برداشته شود .
بررسی تاریخ سیاسی صد ساله اخیر کشورمان نشان میدهد بدون اغراق اثر گذار ترین چهره – در زمینه آشنا ساختن مردم به حقوق خود «که رعایت حقوق شهروندی نام گرفته » شادروان دکتر محمد مصدق میباشد که در ۶۶ سال قبل با حضور فعال توده مردم در صحنه ۳۰ تیر و تکیه بر نظر آنان از پایه گذاران دمکراسی در منطقه بشمار میرود بطوریکه جنبش عدم تعهد یکی از دست اوردهای این بینش میباشد .
این چهره ملی و ماندگار برنامه ها ی مناسب اینده این مرز و بوم را بشرح زیر که کماکان در پی ان مانده ایم درآ نزمان بصراحت مطرح ساخت :
استقرار حکومت بر مبنای قانون اساسی که دولت خود را ملزم به رعایت ان میدانست و میراث مشروطیت ایران شناخته میشد .
رویکرد تحول سیاسی بدون نفی نظام حاکم ویا تحول ناگهانی که اغلب به شکست منتهی میشود .
برنامه ریزی در چارچوب ضوابط مدون موجود .
مبارزه برای ایجاد موازنه منفی در روابط بین المللی .
حرکت در جهت رشد ، توسعه صنعتی و اقتصادی برای فراهم سازی بستر مناسب سر مایه گذاری ملی که توانمند شدن را همراه و طبقات اجتماعی را به همکاری و احساس مسئولیت تشویق میکند .
بیمه های اجتماعی یعنی تامین امنیت شغلی برای نیروی کار ، توسعه عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر .
تشویق به حضور سیاسی و اجتماعی تشکل های مردمی ومشارکت مردم در اداره امورکشورشان
آزادی مطبوعات و رسانه ها باتعریف آنزمان و….
مصدق تلاش برای ملی کردن صنعت نفت را در مسیر نجات منابع کشور و در تعقیب ان استقلال واقعی را با جلوگیری از غارت منابع ملی بوسیله بیگانگان، اساس مبارزات قانونمند خود قرار داد .
این بزرگ مرد نهادینه کردن نظام پارلمانی از طریق حرکت گام به گام در مواجهه با استبداد سیاسی با برگزاری انتخاباتی سالم و بدون دخالت در بار و دول خارجی – گزینش و پیشنهاد اعلام بهترین ها برای داوطلبی مجلس شورای ملی، برنامه ریزی در مسیر توسعه و رشد اقتصادی کشور ، رویکرد فعال در عرصه سیاست گذاری اجتماعی و…. را مهمترین برنامه های دوران زمامداری خود میدانست .
تشکیلاتی قوی ومردمی تحت عنوان « جبهه ملی ایران» را بنیان گذار ی نمود که در زمینه مشاورت گروهی و اتخاذ تصمیمات بر پایه اطاق فکر و اقدام بعد از تصویب اکثریت ، احترام به حزب و تحزب گرایی ، همراه با قبول مسیولیت و پاسخگویی نقش اساسی را ایفاء نماید .
این تشکیلات سیاسی در مسیراعتلاء میهن و ارتقاء مقام و منزلت جهانی کشورمان ، اعتدال، قانونمندی، عمران و ابادانی کشور و عزت هم میهنانمان با نگاه به اینده گام بر میدارد .
– در موقعیت فعلی و وضعیت خاص که «جبهه ملی ایران » این تشکیلات سیاسی دیرپا ، معتبر و مبرا از آلودگیهای رایج با موانع غیرقانونی « بر مبنای همین قوانین ناقص » مواجه و از حضور رسمی و علنی در صحنه سیاسی کشور و اجتماع رو به تحول ، دور نگه داشته شده …….
با همه اما و اگرها میکوشد مسیر فعالیت مناسب را با مشارکت همگانی و احساس مسیولیت ملی به امید خروج از نا بسامانی ها ، تضادها و دخالتهای نهادهای غیر مسئول و غیر پاسخگو با اختیارات خلاف قانون و…….یافته وراههای جلوگیری از نابودی بیشتر روابط اجتماعی ، زیر ساختها و سر مایه های ملی را از طریق « وسایل ارتباط جمعی داخلی » مطرح نماید .
این دلسوزان وطن معتقد اند هنوز امکان نجات کشورمان از سقوط به دره جهل و خود محوری برآمده از حفظ منافع فردی و گر وهی با همه موانع وجود دارد وبا اتکاء به علوم اقتصادی ،اجتماعی و سیاسی و گرد هم آیی وطن دوستان مبرا از آلودگی « پراکنده در سطح جهان » میتوان با حد اقل هزینه ملک و ملت را از این وضعیت نگران کننده نجات داد .
با بزرگداشت یاد و خاطره «شهدای۳۰ تیر» این «حرکت ماندگارایرانیان مدافع استقلال و بزرگی کشورکه با تصویری دیگر شادروان عباس امیر انتظام ادامه دهنده راه آنان بشمار میرود » به روان پاک «همه مبارزان راه وطن» برای «پیشرفت میهن واعتلای ارزشها» درود فرستاده ، کوشش ارزشمند آنان را گرامی میداریم و این روش ، منش و باور را منشاء نجات کشور میدانیم .

ضیاء مصباح

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است