حکام ایرانستیز واشغالگر ایران را بهتر بشناسیم : برگزاری جشن سده «فقط با حضور زرتشتیان» در یزد؛ اعتراض زرتشتیان به برگزاری همایش ضدزرتشت در خوزستان؛ اعتراض شدید نماینده زرتشتیان به سخنان امام جمعه اصفهان


 گزارش حاکی است که مراسم جشن سده زرتشتیان عصر یکشنبه دهم بهمن ماه در مناطق مختلف ایران برگزارشده است، ولی رییس جامعه زرتشتیان استان یزد گفت، این جشن «فقط با حضور زرتشتیان» دراین استان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مراسم جشن سده زرتشتیان که در راحت آباد شهرستان تفت یکشنبه برگزار شده است و نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم سخنرانی کرده است.

در همین حال، سپنتا نیکنام،رییس جامعه زرتشتیان استان یزد، با اشاره به این که جشن سده در استان‌های تهران، اصفهان، شیراز، یزد و کرمان با سابقه بیش از ۱۰۰ سال برگزار می شود،‌ تصریح کرد: این جشن هر ساله با حضور تمام اقشار مردم ایران به ویژه استان یزد برگزار می‌شود.

وی روز یکشنبه پیش از برگزاری این جشن سده به «ایسنا» گفته بود:امسال در استان یزد جشن سده به دلیل حواشی ایجاد شده فقط با حضور زرتشتیان انجام می‌شود.

سپنتا نیکنام توضیح بیشتری در خصوص این « حواشی ایجاد شده» ارائه نکرده است.

این در حالی است که حجت الاسلام غفوری، امام جمعه تفت روز هشتم بهمن در نمازجمعه گفته بود: «گاهی میراث فرهنگی به بهانه جذب توریست و گسترش گردشگری دست به اقداماتی میزنند که استکبار جهانی و صهیونیزم مورد سواستفاده قرار میدهند و میتینگی میشود برای ضدانقلاب که از مسئولین میخواهیم با بصیرت بیشتر تصمیم بگیرند .»

به گزارش ستاد نماز جمعه تفت حجت الاسلام غفوری در ادامه با انتقاد از «تمسک برخی از مسئولان استانی به مراسم اقلیت دینی برای رونق گردشگری» اضافه کرده بود:« این کارها به جز آنکه چهره شهرستان را مخدوش کند و منافقان و سلطنت طلبان از آن سوء استفاده کنند فایده ی دیگری برای شهرستان ندارد.»

امام جمعه تفت با بیان اینکه با این کار« فقط جیب چهارپنج نفر تورگرد پر می شود و هیچ منفعت اقتصادی برای مردم تفت ندارد» گفته بود: «یکی از راه‌های توسعه گردشگری تبدیل شهرستان به قطب درمانی کشور استکه تفت به شهرستان درمان و سلامت تبدیل شود.»

pasargadاین در حالی است که هفته گذشته اعلام شده بود که جشن سده زرتشتیان امسال بر خلاف سال‌های گذشته در روستای چم برگزار نمی شود.

به گزارش مهر،‌ آیین باستانی جشن سده سال‌های پیش در محل جشنگاه سده (پیر رهگذر) چم شهرستان تفت برگزار می‌شد.

طبق این گزارش،انجمن زرتشتیان تفت و توابع یزد، «شرایط روستای چم را برای برگزاری جشن سده زرتشتیان نامناسب دانسته» و اعلام کرده بود: «جشن سده امسال به دلیل فراهم نبودن شرایط لازم در محل پیر رهگذر چم به صورت متمرکز و استانی برگزار نخواهد شد.»

مهر می گوید: در این آیین زرتشتیان به نشانه شکرگزاری نعمت‌های خدادادی دور هم جمع می‌شوند و پس از اجرای برنامه‌های شاد و متنوع، به دعا و نیایش می‌پردازند که آتش زدن حجم انبوهی از هیزم‌ها نیز از سنت‌های این آیین است.

به گزارش ایرنا، حدود شش هزار شهروند زرتشتی در شهرستان‌های یزد، اردکان و تفت استان سکونت دارند.


zartoshtاعتراض زرتشتیان به برگزاری همایش ضدزرتشت در خوزستان

برگزاری همایش مشترکی از سوی شهرداری٬ سپاه و بسیج خرمشهر و معرفی دین زرتشت به عنوان یکی از «فرقه‌های ضاله» در این همایش٬ با اعتراض زرتشتیان و نماینده آن‌ها در مجلس مواجه شده است.

وب‌سایت «اَمُرداد» ٬ تارنمای خبری تحلیلی زرتشتیان ایران روز ۲۵ تیر ماه از برگزاری این همایش خبر داده است.

این سایت نوشته در این همایش «دین زرتشتی در کنار فرقه‌های وهابیت و یمانی جای داده شده است.»

اسفندیار اختیاری٬ نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس طی نامه‌ای به شهردار خرمشهر از اینکه چنین «همایش تفرق‌آمیزی» با بودجه دولتی برگزار شده٬ اظهار تاسف کرده است.

آقای اختیاری در نامه خود آورده که «ضمن محفوظ بودن حق پیگیری این موضوع در مراجع ذی صلاح، لازم است تا هرچه سریع‌تر جلو این‌گونه نشست‌ها گرفته شود.»

ایرنا هم گزارش کرده محمد دوایی‌فر٬ شهردار خرمشهر قرار است طی نامه‌ای به اسفندیار اختیاری توضیحات بیشتری را در این خصوص دهد.

این در حالی اس که شهرداری خرمشهر روز ۲۷ تیر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «از موضوع برگزاری و محتوای این همایش بی‌اطلاع بوده است.»

در این اطلاعیه آمده که «شهرداری خرمشهر همواره بدون تردید احترام گذاشتن به ادیان مصرح در اصل سیزدهم قانون اساسی را وظیفه ذاتی، شرعی و ملی خود می‌داند.»

زرتشتی‌ها مردمانی یکتاپرست بوده و «اهورامزدا» را پرستش می‌کنند. آن‌ها در آتشکده‌هایی ویژه نیایش می‌کنند و باور دارند که آتش نماد پاکی خداوند است.

اگر چه زرتشتیان به عنوان یکی از اقلیت‌های دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی پذیرفته شده‌اند، اما برخی گزارش‌ها از افزایش فشارهای غیررسمی بر آنان در سه دهه گذشته حکایت دارد.

زرتشتیان ایران چندی پیش نیز در جریان سر شماری کشوری٬ مراتب اعتراض خود از ثبت نشدن این دین در فرم‌های سرشماری را ابراز کرده بودند.

هم‌زمان نماینده زرتشتیان در مجلس نیز طی نامه‌ای به رضا کاظمی، دبیر ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ مرکز آمار، خواهان اصلاح نواقص آمار زرتشتیان شد.

برخی از مقام‌های جمهوری باوجود آنکه در قانون از کیش زرتشتی، مسیحیت و یهودیت به عنوان ادیان رسمی یاد شده، پیروان ادیان دیگر را «کافر و بی‌دین» قلمداد می‌کنند.

از جمله این مقام‌ها، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان است که در جریان برگزاری کنگره‌ای با نام «سرداران شهید» گفته بود «بشر غیر از اسلام‌‌ همان حیواناتی هستند که روی زمین می‌چرخند و فساد می‌کنند.»


نماینده زرتشتیان در مجلس ایران ضمن «اعتراض شدید» به سخنان امام جمعه اصفهان مبنی بر «دوگانه‌پرست» خواندن پیروان این دین، از او خواست که به «ادیان الهی احترام» بگذارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسفندیار اختیاری در نامه‌ای که جمعه ۳۰ مهر، منتشر شده، اعلام کرد که ایرانیان «به تمدن و فرهنگ خود در تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین افتخار می‌کنند و یکتاپرست بودن یکی از این موارد افتخارآفرین است».

او ضمن «اعتراض شدید» به سخنان امام جمعه اصفهان، نوشت که «انتظار دارم که نمایندگان محترم خبرگان رهبری، بیش از دیگران به ادیان الهی احترام بگذارند».

یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان، در خطبه‌های ۲۳ مهر، مدعی شده بود که زرتشتیان اعتقاد دارند، «جهان دو خدا دارد که یکی از آن‌ها برای خوبی‌ها است و دیگری برای بدی‌ها».

او تأکید کرده بود که «اصلاً شر در عالم وجود ندارد» و «خداوند چیزی جز خیر خلق نکرده است».

نماینده زرتشتیان در مجلس این استدلال امام جمعه اصفهان را «عجیب» خواند و در مقابل اعلام کرد که نام برده شدن از شیطان در کتاب‌های دینی مسلمانان «به معنی اعتقاد به خدای بدی و شر در دین اسلام نبوده و … تکرار کلمه شیطان یا اهریمن، با هدف ایجاد هوشیاری دائم انجام می‌شود».

آقای اختیاری همچنین از امام جمعه اصفهان خواست که سخنان «تفرقه‌برانگیز» بیان نکند و خطاب به او نوشت که «کشور بزرگ و اهورایی ایران، به کردار بیش از گفتار نیاز دارد و … همواره نیازمند یکپارچگی قومی، دینی و نژادی است».

دین زرتشتی از دین‌های رسمی در ایران است اما با این حال برخی از نهادهای جمهوری اسلامی از این دین به عنوان دین «ضاله» و دین «آتش‌پرستی» نام برده‌اند.

نماینده زرتشتیان در مجلس پیشتر هم روز ۲۶ تیر در نامه‌ای به شهردار خرمشهر نسبت به نام برده شدن از دین زرتشتی در «همایش نقد و بررسی فرقه های ضاله» اعتراض کرده بود.

همچنین درحالی که در جمهوری اسلامی تغییر دین اسلام به دین‌های دیگر چون زرتشتی به رسمیت شناخته نمی‌شود، نهادهای مذهبی گاهی گزارش‌هایی را درباره تغییر دین تعدادی از زرتشتیان به دین اسلام منتشر می‌کنند.

از جمله دفتر امام جمعه اصفهان در دی ماه ۹۴ اعلام کرده بود که یکی از زرتشتیان اصفهان با حضور در این دفتر، دین خود را به اسلام تغییر داده است.

در سال‌های گذشته همچنین تعدادی از زرتشتیان بازداشت شده‌اند که تعداد آنها در مقایسه با پیروان دین‌ها و آیین‌های دیگر کمتر بوده است.

از وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود از آزادی‌های دینی در جهان در سال ۲۰۱۵ به نقل از مرکز اسناد حقوق بشر ایران اعلام کرده بود که دو زرتشتی زندانی هستند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است