برای اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی(رفراندوم) اجماع حاکمیتی لازم است؛ آیا شورای نگهبان که خودش یک طرف ماجرا است همه پرسی در مورد موضوع نظارت استصوابی را اجرا می کند یا خیر؟


عبدالله ناصری

عبدالله ناصری، یک فعال اصلاح‌طلب: برگزاری همه‌پرسی که ذیل اصل ۵۹ قانون اساسی قرار می گیرد، می‌تواند امیدواری را به جامعه مدنی بازگرداند، اما همانند موضوع برجام اجرای این موضوع نیز نیازمند اجماع در تمام سطوح حاکمیتی است.

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سخنرانی روز گذشته رئیس‌جمهور در رابطه با توجه به اصل ۵۹ قانون اساسی که به برگزاری همه‌پرسی می پردازد، اظهار کرد: فلسفه قانون اساسی برای اصل ۵۹ به زمانی که شرایط پیچیده است، باز می گردد.  زمانی که قانونگذاران و خبرگان قانون اساسی این اصل را تدوین می کردند، به شرایط پیچیده و خاص فکر می کردند. طبیعتا اگر الان هم بپذیریم که کشور شرایط بسیار بحرانی دارد؛ که باید بپذیریم، می توان از این امکانی که قانون در اختیارمان گذاشته است، استفاده کرد.

وی ادامه داد: باید توجه کرد بحث رفراندوم امروز یک بحث مابه التوافق در حاکمیت نیست.  برخی ها برخلاف نظر آقای روحانی نظرشان بر این نیست که کشور در شرایط بحرانی است و دچار پیچیدگی‌هایی شده که باید با اصل ۵۹ به آن رسیدگی کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه« اجرای این اصل با پارادوکس‌هایی هم روبرو است»، خاطر نشان کرد: طبق قانون اگر دو- سوم مجلس برای تصویب موضوعی رای دهند و قانون رفراندوم در موضوع خاصی تصویب شود، شورای نگهبان باید به موضوع ورود پیدا کند. من به عنوان کنشگر سیاسی معتقد هستم که یکی از بحث‌هایی که برای جامعه مدنی بسیار راهگشا خواهد بود و فاصله جامعه مدنی با حاکمیت را کمتر می کند، بحث برگزاری همه‌پرسی در مورد موضوع نظارت استصوابی است. با توجه به تفسیری که خود آقایان از این موضوع دارند، این پارادوکس ایجاد می شود که آیا شورای نگهبان که خودش یک طرف ماجرا است همه پرسی در مورد این موضوع را اجرا می کند یا خیر.

وی در  پایان یادآور شد: برگزاری رفراندوم زمانی اتفاق می افتد که در تمام سطوح حاکمیتی موافقت بر سر آن موضوع وجود داشته باشد درست مثل موضوع برجام. حتما اگر باب این اتفاق در کشور ما باز شود، امیدواری اجتماعی قابل توجهی را ایجاد می کند. اصل ۵۹ قانون اساسی امید از دست رفته جامعه را می تواند بازگرداند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است