ایران: خطرات دنیای خیالی آیت‌الله خامنه‌ای-نظامی ایرانی هم ریش دارد ،هم داغ مهر-شاهرخ بهزادی


تازه ترین گزارش تحقیقی شرکت فرانسوی “کوفاس” که یکی از معتبر ترین شرکت های جهانی در عرصه بیمه اعتبارات و پیش بینی “ریسک” است، شاخص “ریسک” ایران را از نظر شکنندگی سیاسی و اجتماعی و بروز احتمالی مخاطرات و شورش های اجتماعی در رده نخست کشورهای جهان قرار می دهد. نشانه های این شکنندگی در زمینه های اقتصادی در ایران کاملاً مشهود است. به عنوان مثال، تداوم افت شدید ارزش پول ملی، یکی از متغییرهایی است که وضعیت نابسامان اقتصادی ایران را نشان می دهد. طی مدت فقط شش ماه قیمت دلار در بازار آزاد ایران تقریباً صد در صد گران تر و دو برابر شده است.

رشد صد در صدی قیمت دلار ظرف شش ماه گذشته

در حالی که در یازدهم فروردین ماه سال جاری، قیمت هر دلار آمریکا ۱۴ هزار و ۹۰۳ تومان بوده است، بر اساس گزارش ها در پایان هفته جاری ( پنجشنبه ۱۰ مهر) قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران رکورد ۳۰ هزار تومان را شکست. نرخ فروش یورو نیز تا حدود ۳۵ هزار تومان اوج گرفت.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

قیمت دلار، یکی از متغیرهای اقتصاد کلان است و روند افزایش و کاهش آن با توجه به مداخلات مداوم بانک مرکزی طی چهار دهه اخیر تا حدودی تحت کنترل بوده است. با توجه به کاهش شدید صادرات نفت، با توجه به گسترش تحریم های آمریکا که در نظر دارد تمامی روزنه های باقیمانده برای تنفس مالی ایران را مسدود کند، اگر امروز قیمت هر دلار ۳۰ هزار تومان است، با ادامه روند موجود، می تواند تا پایان سال اوج گرفته و به بیش از ۵۰ هزار تومان برسد. همانطور که می دانیم منابع ارزی بانک مرکزی هم بسیار محدود شده است و این بانک نمی تواند همانند گذشته برای تثبیت موقت قیمت، دلار به بازار تزریق کند.

دکتر فریدون خاوند در باره نوسان قیمت دلار و ارزهای معتبر جهانی در ایران می گوید: این نوسانات از فردای برپایی نظام اسلامی در این آغاز شد و همواره ادامه دارد. او می گوید متوسط نرخ تورم طی این چهار دهه در ایران در حدود۲۰ در صد بوده است، درحالی که متوسط نرخ تورم جهانی ۳ درصد بوده و در اروپا و آمریکا نرخ تورم بسیار پائین تر هم بوده است. اختلاف سطح تورم ایران با جهان هر ساله بیش از ۱۷ درصد بوده است و هر ساله به همین میزان از ارزش واقعی پول ایران کاسته شده است. اما، برای حفظ ارزش پول ایران، در گذشته بانک مرکزی با تزریق دلار به بازار تلاش کرده تا مانع از اوح گیری قیمت دلار بشود. طی ۱۵ سال اخیر به گفته رئیس بانک مرکزی به طور متوسط سالانه بیش از ۱٨ میلیارد دلار به بازار تزریق شده است، اکنون با توجه به تحریم‌ها ی نفتی و کاهش شدید درآمدهای ارزی، ادامه این روند مانند گذشته امکان پذیر نیست و بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار مبالغ کمتری را به بازار تزریق می کند. در نتیجه قیمت ها به سرعت رشد می کنند…

اگر بحران اقتصادی کشور طی ماه های اخیر شتاب گرفته است، ولی ریشه های آن را باید در سیاست های چهار دهه اخیر جستجو کرد.

ارزیابی شرایط کنونی نشان می‌دهد وضعیت اقتصاد کشور کاملاً بحرانی و در آستانه فروپاشی است. قدرت خرید مردم بشدت کاهش پیدا کرده است. تورم افسار گسیخته، فقر و بیکاری، بی ثباتی اقتصادی، نداشتن امنیت اقتصادی همراه با بی‌میلی سرمایه‌گذاران داخلی برای هزینه کردن در بخش تولید، نداشتن تعامل سازنده با دنیای خارج، از عواملی هستند که موجب درماندگی اقتصاد کشور در شرایط کنونی شده است.
وضعیت ناگوار اقتصادی کشور در حال حاضر وضعیتی نبوده که یکباره حادث شده باشد. پیش از بروز همه گیری کرونا، وضعیت خوبی نداشیم، حتی می توان گفت که اقتصادی کشور پیش از بازگشت تحریم های یکجانبه آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱٨ اقتصادی به زانو افتاده بوده است. پس به جرئت می توان گفت که شرایط ناگوار موجود محصول یک برهه ‌کوتاه و خاص نبوده است، بلکه نتیجه منطقی ۴۰ سال سیاست‌گذاری‌های نادرست و تصمیمات غلط در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده است. سیاست های اقتصادی نادرست گذشته به ویژه در سال‌های بعد از جنگ عراق و اختلافات گسترده ایران با نظام جهانی، موجب از دست رفتن زمینه‌ها و فرصت ها برای اتخاذ یک راهبرد توسعه بلندمدت شده است. در واقع بحران کنونی انباشتی از مشکلات و بحران‌های است که بتدریج و طی چهار دهه، شرایط موجود را ایجاد کرده است و همانگونه که “کوفاس” ارزیابی می کند، ایران را در آستانه بحران بزرگ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قرار داده است.

آیا اقتصاد ایران به سوی فروپاشی می رود؟

با توجه به ریسک بالاهای سیاسی و اجتماعی در ایران، همانطور که “کوفاس” در گزارش روز پنجشنبه خود آورده است، آیا می توان گفت که ایران در ماه های آینده شاهد بروز بحران های سیاسی و اجتماعی خواهد بود؟

رادیو بین المللی فرانسه

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است