ایا علی خامنه ای “رهبر” انقلاب؛ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد شد؟کیانوش توکلی


رئیس جمهور جدید آمریکا روشن و شفاف گفته است که در سیاست خارجی او جایی برای “دیکتاتورهای محبوب” وجود ندارد. او برخلاف دونالد ترامپ، از سیاست نظامی عربستان در یمن دفاع نمی‌کند و حاضر نیست چک سفید به عبدالفتاح سیسی بدهد.

سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در دوره زمامداری جو بایدن تغییرات آشکاری خواهد کرد. به‌ویژه در خاورمیانه، بایدن سیاست متفاوتی را دنبال می‌کند.

روزنامه “دی‌پرسه” روز دوشنبه نهم نوامبر (۱۹ آبان) نگاهی داشته به سیاست خاورمیانه‌ای جو بایدن و سیاست او را با سیاست دونالد ترامپ مقایسه کرده است.

تحلیلگر این روزنامه بر این باور است که جو بایدن رویکرد خود را در قبال دو کشور مهم خاورمیانه، عربستان سعودی و مصر تغییر خواهد داد، اما در قبال جمهوری اسلامی ایران سیاست مشابه با سیاست ترامپ را دنبال خواهد کرد.

ترامپ و خاورمیانه

ترامپ هیچ ابایی از بیان شفاف و آشکار نظر خود در مورد دوستان و دشمنان آمریکا در خاورمیانه نداشت. نخستین مقصد سفرهای خارجی او پس از شروع دوره زمامداری‌اش ریاض بود. ترامپ حتی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر را “دیکتاتور محبوب من” نامیده بود.

در شرایطی که دولت ترامپ از عربستان و مصر دفاع و حمایت می‌کرد، سیل تحریم‌ها روانه ایران شده بود. سیاست فشار حداکثری واکنش دولت ترامپ به عملکرد ایران در منطقه و فعالیت‌های موشکی این کشور بود؛ سیاستی که هم اکنون نیز به نقل از الیوت آبرامز، مامور دولت آمریکا در امور ایران و ونزوئلا قرار است در ده هفته دیگر دوره زمامداری ترامپ ادامه یابد.

بایدن و خاورمیانه

تحلیلگر “دی‌پرسه” بر این باور است که این سیاست “سیاه و سفید” دیدن، همان سیاستی نخواهد بود که جو بایدن در خاورمیانه در پیش خواهد گرفت.

بایدن در کارزار انتخاباتی خود از جنگ عربستان در یمن انتقاد کرده و گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات اقدام به بازبینی سیاست آمریکا در قبال آن کشور خواهد کرد.

افزون بر آن، او بر رعایت حقوق بشر در عربستان تاکید دارد؛ سیاستی که از حمایت و پشتیبانی کنگره آمریکا نیز برخوردار است و می‌تواند برای محمد بن سلمان دردسر ساز شود.

از سوی دیگر، جو بایدن تاکید کرده است که حاضر به پرداخت بی قید و شرط کمک‌های مالی به مصر و دولت سیسی نخواهد بود. آمریکا سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به مصر کمک مالی می‌دهد.

بایدن خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رعایت موازین حقوق بشر در مصر شده است؛ سیاستی که می‌تواند موقعیت رئیس جمهور مصر، “دیکتاتور محبوب” ترامپ را تضعیف کند.

اما بایدن در قبال ایران، سیاست مشابهی در پیش خواهد گرفت. تحریم‌های پیش‌بینی شده از سوی دولت ترامپ منجر به تضعیف عملکرد شبه‌نظامیان شیعه در منطقه و از جمله در عراق، لبنان و سوریه شده است.

از این رو، به نظر می‌رسد که به‌رغم بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، فشار بر ایران ادامه یابد و رفع تحریم‌ها منوط به تغییر رفتار ایران در منطقه و همچنین در تغییر سیاست این کشور در قبال برنامه موشکی خود شود.

ظریف: منتظر رفتار و اقدامات دولت جدید آمریکا هستیم

وزیر امورخارجه ایران در خصوص وضعیت برجام با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا گفته: “همه چیز بستگی به نوع رفتار ایالت متحده دارد و ما منتظر اقدامات آنان هستیم.”

به گزارش ایرنا «محمدجواد ظریف» که برای گفتگوهای مربوط به روابط دو جانبه و همچنین موضوعات منطقه به پاکستان سفر کرده سه‌شنبه شب و در بدو ورود به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان گفت: وضعیت آتی توافق هسته‌ای بستگی به رفتار ایالات متحده آمریکا دارد.

او در مورد پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته که ” شخصیت‌ها مطمئناً مهم هستند اما آنچه حائز اهمیت است رفتارها و اقدامات است و جمهوری اسلامی منتظر دیدن این اقدامات از جانب دولت جدید آمریکا است.”

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی اش گفت که در صورت روی کار آمدن به توافق برجام باز می‌گردد.

نماینده آمریکا در امور ایران: رئیس جمهوری آینده از اهرم تحریم ها استفاده خواهد کرد

آ
الیوت آبرامز، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا گفته است که رئیس جمهوری آینده آمریکا هر کسی که باشد از “اهرم تحریم های دولت پرزیدنت ترامپ برای کسب امتیاز در مذاکره با ایران استفاده خواهد کرد.”

آقای آبرامز که در جریان سفر به منطقه از اسرائیل دیدن می کند، گفته است که “در هر حال باید تاکید کرد که لغو تحریم های وضع شده علیه رژیم ایران به سادگی امکانپذیر نخواهد شد.”

وی تاکید کرده است که علیرغم اختلافات بر سر مسایل داخلی، “رئیس جمهوری های مختلف آمریکا گفته اند که به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات هسته ای را نخواهند داد و رئیس جمهوری آینده آمریکا نیز نمی تواند موضع متفاوتی داشته باشد.”

آقای آبرامز که در یک نشست خبری شرکت داشت گفت: “با توجه به اینکه مذاکرات با ایران در هر صورت انجام خواهد پذیرفت، مهم نیست چه کسی در ۲۰ ژانویه به عنوان رییس‌جمهوری سوگند زاد خواهد کرد.” وی یادآور شد که آقای ترامپ گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات، حکومت ایران خواستار مذاکره با آمریکا خواهد شد و افزود: “دولت پرزیدنت ترامپ هم همین را می‌خواهد و در نتیجه در این مورد اختلافی بین دو حزب [اصلی آمریکا] وجود ندارد.”

وی در مورد آغاز سریع مذاکره و بازگشت به برجام گفت: “اینکه آیا می‌توان به برجام بازگشت، باید صبر کرد و دید. فکر نمی‌کنم چشم انداز بازگشت به برجام در ۲۰۲۱ چندان روشن باشد.”

نماینده ویژه آمریکا گفت که طی دو ماه آینده، تحریم های ایران تشدید خواهد شد و افزود که تحریم علیه ایران بخشی از سیاست خارجی ایالات متحده است. وی افزود: “این موضوع به سیاست داخلی آمریکا ربطی ندارد بلکه بحث سیاست خارجی است که در آن رفتار ایران مبنای تصمیم گیری است.” وی در این مورد بر اتهام حمایت از “تروریسم” توسط جمهوری اسلامی و وضعیت حقوق بشر در داخل ایران به عنوان مبنای بخش عمده تحریم ها تاکید کرد.

آقای آبرامز امروز با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیران دفاع و خارجه اسرائیل گفتگو کرده است اما در مورد این گفتگوها خبری منتشر نشده است. برخی منابع گفته اند که هدف او از سفر به منطقه رایزنی با “دولت های دوست” در مورد تحریم هایی است که ظاهرا قرار است علیه حکومت ایران وضع شود.

دولت اسرائیل مانند مقامات آمریکایی همواره این نظر را داشته که هدف حکومت ایران از دنبال کردن برنامه هسته ای دستیابی به تسلیحات اتمی است.

مقامات جمهوری اسلامی این نظر را رد کرده و گفته اند که این برنامه برای تولید سوخت نیروگاهی اجرا می شود.

ایران در حال حاضر یک نیروگاه اتمی دارد که توسط روسیه ساخته شده و تامین سوخت آن نیز بر عهده روسیه است اما برخی مقامات ایرانی از برنامه بلند مدت برای ساخت چندین نیروگاه اتمی و همچنین ورود به بازار جهانی فروش سوخت اتمی سخن گفته اند.

ویژه ایران گلوبال
انتشار از:
کیانوش توکلی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است