اوباما و اولاند: شرکت‌ها بدانند ایران هنوز تحریم است


tahrimhaباراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و همتای فرانسوی‌اش فرانسوا اولاند، روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن بر موضع مشترک واشینگتن و پاریس درمورد برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند.

این دو رئیس جمهور همچنین گفتند که تحریم‌های موجود همچنان به قوت خود باقی هستند و ناقضان مجازات خواهند شد.

اوباما که میزبان فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه است، با همتای خود در کاخ سفید در یک کنفرانس خبری شرکت کرد.

رئیسان جمهوری آمریکا و فرانسه از جمله درباره روابط اقتصادی دو کشور، اهمیت دست یافتن به توافق تجاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا،  روند صلح خاورمیانه، بحران سوریه، جاسوسی آمریکا از کشورهای اروپایی و نیز توافق موقت هسته‌ای با ایران اظهار نظر کردند.

باراک اوباما در بخشی از سخنانش در پاسخ به خبرنگارانی که درباره سفر هیات بزرگ تجاری فرانسه به ایران از وی پرسیده بودند، گفت هرکسی تحریم‌های  موجود را نقض کند «ما  همچون تلی از آجر بر سرشان خراب خواهیم شد» که کنایه از برخورد شدید آمریکا با ناقضان تحریم‌ها است.

باراک اوباما در ابتدای این کنفرانس خبری از تلاش‌های فرانسه در گروه ۱+۵ قدردانی کرد و  اظهار داشت پاریس و واشینگتن در جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتمی اتفاق نظر دارند.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت مذاکرات هفته آینده ایران با گروه ۱+۵  برای تهران فرصتی است که نشان دهد برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است.

پیش از این محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی در حاشیه کنفرانس مونیخ توافق کردند که دور تازه مذاکرات هسته‌ای برای انجام «گام نهایی» ۲۹ بهمن ماه در شهر وین آغاز شود.

اوباما همچنین با تاکید بر  نظام کنونی تحریم‌ها، بار دیگر گفت که در طول توافق موقت با ایران تحریم‌های بیشتری نباید علیه تهران وضع شود چراکه به گفته او هدف تحریم‌ها این بود که ایران به پای میز مذاکره بیایید.

در همین حال فرانسوا اولاند در پاسخ به خبرنگاری که گفت شما با آنکه بر تحریم‌ها علیه ایران تاکید دارید، چطور یک هیات بزرگ ۱۱۶ نفره تجاری در روزهای اخیر به ایران رفتند، اظهار داشت، رئیس جمهور در فرانسه رئیس اتحادیه‌های کارگری نیست و آنها خودشان تصمیم می‌گیرند.

اولاند در عین حال گفت این شرکت‌ها باید بدانند که تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند.

فرانسوا اولاند در ادامه گفت که اگر ایران برنامه سلاح‌های هسته‌ای خود را کنار نگذارد، قراردادی هم منعقد نخواهد شد و در دوره  توافق موقت هم تحریم‌ها همچنین پابرجا هستتند.

خبرنگاری دیگری از  اوباما پرسید که آیا آمریکا امتیازات بیشتری به ایران خواهد داد که وی در پاسخ گفت آنچه مد نظر است این است که ایران نشان بدهد برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که ایران باید به صورت علمی و فنی نشان دهد که برنامه اتمی‌اش مسالمت‌آمیز است. وی گفت ایران تا به حال نتوانسته صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود را نشان دهد و به خاطر همین بود که در مورد تحریم‌ها اجماع وجود داشت.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به خبرنگاری که نظر وی را درباره سفر  هیات تجاری فرانسه به ایران پرسیده بود، گفت: «شرکت‌ها احتمالا در حال سبک و سنگین کردن هستند به این معنا که آیا این امکان وجود دارد که وقتی یک توافق واقعی حاصل شد، بتوانند هر چه زودتر به ایران بروند.»

باراک اوباما در ادامه تصریح کرد: «اما من می‌توانم به شما بگویم آنچه که این شرکت‌ها هم‌اکنون انجام می‌دهند پای خودشان است. چرا که ما همچون تلی از آجر بر سر آنها خراب خواهیم شد (به شدت برخورد خواهیم کرد).»

برپایه توافق موقت هسته‌ای، آمریکا و اتحادیه اروپا برخی از تحریم‌های ایران را به طور موقت تعلیق کرده‌اند. ایران هم بخشی از برنامه هسته‌ای خود را تعلیق کرده است.

مذاکره‌کنندگان هسته‌ای و رئیس جمهوری ایران می‌گوید ایران به دنبال یک توافق جامع در مورد برنامه هسته‌ای خود است و می‌خواهد این پرونده به حال عادی بازگردد.

رادیو فردا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است