انتقاد یهودیان آمریکا به اظهارات هاکبی و مقایسه توافق اتمی با هولوکاست


rohani-obamaگروه‌های یهودی در سراسر ایالات متحده روز دوشنبه به اظهارات یکی از نامزدهای جمهوریخواه انتخابات سال آینده آمریکا که اخیرا توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی را با هولوکاست مقایسه کرده بود، واکنش نشان دادند و یکی از این گروه‌ها آن را «غیرقابل بخشش ترین» اظهار نظری دانست که تاکنون با آن روبرو بوده است.

مایک هاکبی فرماندار پیشین ایالت آرکانزا و یکی از نامزدهای حزب جمهوریخواه برای انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری ایالات متحده روز شنبه در گفتگو با یکی از رسانه‌های محافظه‌کار آمریکایی با بیان این که به اعتقاد او توافق اتمی با ایران برای اسرائیل بد خواهد بود، گفت «تنها بد نیست، بلکه در حد هولوکاست بد است.»

وی که در ماه‌های اخیر از منتقدان سرسخت مذاکره و توافق با ایران بود، در این مصاحبه نیز ضمن انتقاد شدید از سیاست خارجی دولت باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده، اعتماد کردن به ایرانی‌ها را ساده‌لوحی خواند و گفت «با این کار او (اوباما) اسرائیلی‌ها را به سمت درهای کوره (آدم‌سوزی) می‌کشاند.»

به گزارش شبکه ام.اس.ان.بی.سی، شورای ملی دموکراتیک یهودی در واکنش به این اظهارات از حزب جمهوریخواه خواست که این اظهارات آقای هاکبی را محکوم کند و گفت این سخنان «نه تنها به طرز انزجارآمیزی توهین به رئیس جمهوری و کاخ سفید است، بلکه نهایت بی‌توجهی به جان باختن میلیون‌ها نفری است که حتی نوادگان آنها امروزه همچنان درد آن را حس می‌کنند.»

این شورا همچنین گفت اظهارات مایک هاکبی «غیرقابل بخشش ترین» اظهار نظری است که تاکنون با آن روبرو بوده‌ایم.

اتحادیه مبارزه با تهمت و افترا – نهادی که با یهودی‌ستیزی نیز مبارزه می‌کند – در واکنش به سخنان هاکبی گفت، با وجود آن که در مورد توافق اتمی ایران نگرانی دارد، اظهارات هاکبی «کاملا بی‌ربط و غیرقابل پذیرش است.»

این نخستین باری نیست که این نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا از واقعه هولوکاست – قتل‌عام میلیون‌ها یهودی توسط آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم – برای رد کردن موضوعی استفاده می‌کند. به گزارش ام.اس.ان.بی.سی او پیشتر هم در رد «سقط جنین» آن را با هولوکاست مقایسه کرده بود.

شورای همکاری یهودیان آمریکایی نیز از عبارات استفاده شده توسط مایک هاکبی انتقاد کرد، اما گفت با وجود این، تهدید سلاح هسته‌ای یک تهدید واقعی است. به گفته میچل بارد دبیر اجرایی این شورا، هرچند واژگانی که هاکبی استفاده کرده نامناسب هستند، اما نشان دهنده آن است که وی تهدید ایران به نابودی اسرائیل را درک کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده نیز که به آفریقا سفر کرده است، روز دوشنبه در سخنانی انتقادات هاکبی را در ردیف انتقاداتی دانست که «هم مضحک و هم غم انگیز» هستند و گفت

اوباما این سخنان را در جریان سفرش به کشورهای آفریقایی و در اتیوپی ایراد کرد. او یک بار دیگر تاکید کرد که اکثریت دانشمندان متخصص در علوم هسته ای و کارشناسان عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی از توافق حاصل شده با ایران در ۱۴ ژوئیه استقبال و حمایت کرده اند. رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت توافق حاصل شده بهترین راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

اوباما گفت: «این که ۹۹درصد اندیشمندان جهان معتقدند که توافق اخیر توافقی خوب است، بی دلیل نیست. دلیلش این است که توافق خوبی است.» اوباما این سخنان را طی کنفرانس خبری مشترک با هایله مریم دسالین، نخست وزیر اتیوپی در آدیس آبابا ایراد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت انتقادهای مایک هاکبی از توافق اتمی ایران، بخشی از رشته انتقادهای مشابهی است که هم مضحک و هم غم انگیزند. هاکبی از نامزدهای جمهوری خواهان در انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری آمریکا است.

باراک اوباما در سخنان اخیرش همچنین اظهارات دانلد ترامپ، دیگر کاندیدای ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه، درباره سناتور مک کین، کهنه سربازی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ بود را مورد انتقاد قرار داد و گفت شایسته است که مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سطح بالاتری داشته باشد.

ایران شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ روز ۲۳ تیر ماه در شهر وین پایتخت اتریش به توافق جامع و نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند. توافقی که بر مبنای آن محدودیت‌های گسترده‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌شود و در ازای آن، بخشی از تحریم‌های اعمالش ده علیه آن کشور لغو می‌شوند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است