انتقاد گزارشگر حقوق بشر از اجرای ۸۵۲ حکم اعدام در ایران در یک سال


ahmad_shahid

بنا بر گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، از اول ژوییه ۲۰۱۳ تا آخر ژوئن ۲۰۱۴ (۱۰ تیر ۱۳۹۲ تا ۹ تیر ۱۳۹۳)، تعداد اعدام شدگان در ایران به رقم کم سابقه ۸۵۲ نفر رسیده است.

آقای شهید، در ششمین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران، که برای بررسی در نشست اکتبر مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهیه شده، تصریح کرده که در شش ماهه اول سال ۲۰۱۴ (۱۱ دی ۱۳۹۲ تا ۹ تیر ۱۳۹۳) ۴۱۱ نفر اعدام شده اند که ۸ نفر آنها هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند.

این تعداد اعدام در سال ۲۰۱۴ در حالی صورت گرفته که روند صدور احکام اعدام در ایران در یک دهه گذشته، رو به افزایش بوده و از ۹۹ مورد در سال ۲۰۰۴، به ۶۸۷ مورد در سال ۲۰۱۳ رسیده است.

احمد شهید در گزارش جدید خود افزایش آمار اعدام در ایران را “هشدار دهنده” توصیف کرده و خواستار توقف این روند شده است.

آقای شهید، در عین حال حذف مجازات اعدام برای “ارتداد، کفر و جادوگری” در متمم قانون مجازات اسلامی ایران را، که سال گذشته به مرحله اجرا گذاشته شده، مورد توجه قرار داده است.

پیشنهادهای ‘گروه کاری’

گزارش منتشر شده تصریح دارد که دولت جمهوری اسلامی ایران، چهار سال پیش در جریان مذاکرات خود با گروه کاری شورای حقوق بشر، قبول کرده بود که اعدام مرتکبان “ارتداد، کفر و جادوگری” و افراد زیر ۱۸ سال را مورد بررسی مجدد قرار دهد و به قواعد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و پیمان حقوق کودک در ارتباط با مجازات اعدام احترام بگذارد.

در بخشی دیگر از گزارش، آمده که دولت ایران، چهار سال قبل ۱۳ پیشنهاد این گروه کاری در ارتباط با آزادی بیان را نیز قبول کرده است. از جمله این پیشنهادات، اصلاح قوانین برای رعایت حقوق مندرج در پیمان های بین المللی در زمینه آزادی مطبوعات و آزادی بیان، به ویژه برای منتقدان و اقلیت ها بوده است.

گزارش می افزاید که با وجود اظهارنظرهای مثبت برخی از مقام های دولتی ایران در حمایت از آزادی مطبوعات، اعمال “محدودیت های گسترده” در مورد آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات همچنان ادامه دارد.

احمد شهید نوشته که در زمان تنظیم گزارش (مرداد ماه گذشته) حداقل ۳۵ روزنامه نگار در زندان بوده و بسیاری از دیگر روزنامه نگاران ایران در معرض تهدید، بازجویی و کنترل قرار داشته اند.

آقای شهید همچنین با اشاره به حمله ماموران به بند ۳۵۰ زندان اوین و ضرب و شتم زندانیان این بند در فروردین ماه گذشته، یادآوری کرده که در میان مضروب شدگان، جمعی از روزنامه نگاران زندانی نیز وجود داشته اند.

در بخش های دیگری از گزارش، رواج اعتراف گیری تحت شکنجه، فشار بر وکلای زندانیان و ادامه نقض حقوق اساسی زنان، فعالان مدنی و اقلیت‌های مذهبی، قومی و جنسی مورد انتقاد قرار گرفته است.

احمد شهید، در عین حال از “تلاش های اخیر مقام های ایرانی برای گفتگو با وی و جامعه بین المللی” استقبال کرده است.

BBC

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است