انتقاد تند سفیر روسیه در تل‌آویو: «مشکل خاورمیانه اسرائیل است»


سفیر روسیه در تل‌آویو روز سه‌شنبه، ۱۸ آذرماه، در انتقادی تند از اسرائیل گفت که «مشکل خاورمیانه، نه ایران، بلکه اسرائیل است».

آناتولی ویکتوروف، سفیر کرملین در اسرائیل، در مصاحبه با روزنامه‌های اسرائیلی جروزالم پست و معاریو اظهار داشت که ریشه بی‌ثباتی خاورمیانه را «نه در اقدامات ایران، بلکه باید در عدم پایبندی (اسرائیل) به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، نزاع اسرائیلی- عربی و عدم درک متقاoبل کشورها» جست‌وجو کرد.

نظر به مناسبات نزدیک و صمیمانه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، سخنان شدیداللحن سفیر روسیه علیه سیاست و عملکرد اسرائیل قابل تامل است.

مشخص نیست که انتقاد بی‌سابقه و صریح آقای ویکتوروف با مقطع زمانی کنونی که صحنه جهانی برای ورود جو بایدن به کاخ سفید آماده می‌شود ارتباط دارد یا خیر.

سفیر روسیه در تل‌آویو گفته است که بازگشت دولت آمریکا به برجام «همه چیز را ساده‌تر می‌کند و کاهش نگرانی‌ها و اجازه دادن به ایرانیان برای یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز و اجازه دادن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌تواند به آن‌چه در حوزه نظامی می‌گذرد، کمک کند».

وی گفت: «نظر مرا بخواهید، این ایران نبود که گام نخست در نقض توافق را برداشت، این همکاران آمریکایی ما بودند که متاسفانه از آن خارج شدند.»

روسیه یکی از چهار عضو دایم شورای امنیت است که در برجام باقی مانده است.

فرانسه و بریتانیا، دو عضو دیگر برجام، این هفته به همراه آلمان، در بیانیه مشترکی ایران را به خودداری از کاهش تعهدات برجامی فراخوانده و مصوبه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی ایران را برای گسترش فعالیت اتمی ایران را خطری برای بازگشت به مسیر دیپلماسی نامیدند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، نیز در روزهای گذشته بر لزوم دستیابی به توافقی «فراتر» از برجام تاکید کرده است.

اما سفیر روسیه در اسرائیل با اشاره به برخی سخنان جو بایدن و مقامات انتخابی او در مورد برجام و راه احیای آن گفت: «ممکن است برخی از مفاد این توافق اصلاح شود، اما چنین خواسته‌ای، باید موضوع مذاکره با طرف‌های ذی‌نفع، یعنی مقامات ایران باشد.»

رادیو فردا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است