انتشار ویدئویی از سردار جعفری در مورد “جمع‌کردن ماجرای انتخابات ۸۸”


بخش‌هایی از سخنرانی فرمانده سپاه در اینترنت منتشر شده که در آن سردار جعفری به رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم پرداخته است. وی در جمع مخاطبان خود به “خط قرمزها” و عملکرد سپاه و بسیج در تحولات یادشده اشاره می‌کند.
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
بخش‌هایی از فیلم سخنرانی محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله در صفحه فیسبوک و سایت اینترنتی محمد نوری‌زاد، کارگردان منتقد جمهوری اسلامی در ایران منتشر شده است.
“نگرانی و دغدغه و خط قرمز نیروهای انقلاب” در زمان انتخابات جنجالی ۱۳۸۸ از جمله مسائلی است که فرمانده سپاه به آن اشاره می‌کند. به گفته محمدعلی جعفری، یکی از این “خط قرمزها” و “دغدغه‌ها” این بود که «نیروهای مخالف انقلاب و ارزش‌های انقلاب که در دوران دوم خرداد فرصتی پیدا کرده بودند و در حاکمیت نفوذ کرده بودند، آنها مجددا روی کار بیایند».
به زعم جعفری، انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و تحولات پس از آن نشان داد که چرا “بر عدم دخالت بسیج و سپاه در انتخابات” تأکید می‌شود: «نباید دخالت بکنیم تا آنها بتوانند کار خودشان را انجام دهند و مزاحمتی برای آنها سپاه و بسیج نداشته باشند». مخالفان دخالت نظامیان در انتخابات در ایران به سخنان آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در این مورد استدلال می‌کنند.
به گفته سردار جعفری، “هنوز هم خیلی از مسئولان، خیلی از خواص و برخی از علما حتی ابهام دارند به این اتفاقی که [در سال ۱۳۸۸] افتاده و بعضی‌ها هم اعتراض دارند هنوز”. اکبر هاشمی رفسنجانی از جمله شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی که به دلیل مواضع انتقادی خود در قبال برخورد با اعتراضات ۱۳۸۸ در زمره “خواص بی‌بصیرت” قرار گرفته است. علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس نیز بارها به برخورد با معترضان و دستگیری‌های گسترده پس از انتخابات انتقاد کرده است.
بیشتر بخوانید: ادامه انتقاد حامیان آیت‌الله خامنه‌ای از عسگراولادی
سردار جعفری اما دستگیری‌های پس از آغاز انتخابات را یکی از عوامل مؤثر در “جمع‌کردن ماجرا” برشمرده است. او در فیلم منتشرشده می‌گوید: «یکی دستگیری‌های گسترده‌ای که توسط دستگاه‌های امنیتی و بخشی هم [توسط] سپاه انجام گرفت در لایه طراحان و ایده‌پردازان این ماجرا […] بعد هم مقابله‌هایی که به صورت گسترده با حضور نیروهای مردمی بسیج و سپاه به کمک نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی برای مقابله با این جریان انجام گرفت». او “این دو اقدام اساسی” به اضافه قطع و ایجاد اختلال در ارتباط معترضان – چه در اینترنت و چه در شبکه‌های موبایل و اس‌ام‌اس و … – را در “بهم‌ریختگی برنامه” مخالفان بسیار مؤثر دانسته است.
فرمانده سپاه همچنین “خطبه تاریخی” علی خامنه‌ای در نماز جمعه پس از انتخابات را سرآغاز برخورد با اعتراضات برشمرده است: «بعد از آن دیگر طبیعی بود که ما نباید بگذاریم حتی این تظاهرات به قول خودشان آرام هم انجام بگیرد». رهبر جمهوری اسلامی بیست‌ونهم خردادماه ۱۳۸۸ از “اردوکشی‌های خیابانی” به شدت انتقاد کرد و مسئولیت خون‌های ریخته‌شده در جریان اعتراضات را متوجه فراخوانندگان به اعتراض خیابانی دانست.
اشاره مجدد به شهروندان شمال شهر
سردار محمدعلی جعفری یکی از دلایل پایان تظاهرات اعتراضی پس از برخورد نیروهای امنیتی را ترکیب اجتماعی تظاهرکنندگان دانسته است: «چون بیشتر آنهایی که در این تظاهرات‌ها شرکت می‌کردند، از شمال شهر [تهران] می‌آمدند و اینها خیلی اهل تحمل سختی و به هر حال ایستادگی‌ها اینها نبودند؛ کاملا این مشهود بود».
سردار سعید قاسمی، یکی از فرماندهان پیشین سپاه و از اعضای قرارگاه عمار نیز در پاییز ۱۳۸۸ در دانشگاه “امان صادق” تهران گفته بود: «اعتراضات کسانی که در مناطق بالای پارک‌وی می‌نشینند، چندان مهم نیست؛ ولی اگر روزی دیدیم که اهالی شوش و… هم پشت سر ما نبودند باید فرار کنیم».
این نخستین بار نیست که سخنرانی مقامات ارشد نظامی و امنیتی در مورد انتخابات بحث‌برانگیز ۱۳۸۸ به بیرون درز می‌کند. در سال ۲۰۱۰ نیز فایل صوتی منتسب به “سردار مشفق” به صورت گسترده در اینترنت منتشر شد. موضع‌گیری‌های مطرح‌شده در این نوار با انتقاد شدید مواجه شد. “مجمع روحانیون مبارز” از تشکل‌های روحانی در ایران موضع‌گیری‌های یادشده را “اقرار به مهندسی انتخابات” خواند.
با وجود اینکه عمر دولت برآمده از انتخابات ۱۳۸۸ بیش از یک سال پیش به پایان رسیده، این اتفاق سیاسی همچون کهنه‌زخمی سرباز بر چهره سیاسی ایران باقی مانده است. چهار سال فضای امنیتی سنگین نیز که در آن کوچک‌ترین اعتراض‌ها به شدت سرکوب می‌شدند، نتوانست به این قائله خاتمه دهد؛ به‌طوری که به گفته سردار جعفری هنوز هم “خیلی از مسئولان، خیلی از خواص و برخی از علما حتی” به برخوردها اعتراض یا از آن‌ها انتقاد دارند.
ادامه حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، و زهرا رهنورد، همسر موسوی، از یکسو، و بی‌پاسخ ماندن بسیاری از انتقادها و بلاتکلیفی بسیاری از پرونده‌های حبس و مرگ معترضان از سوی دیگر، از جمله عواملی هستند که به ادامه یافتن این وضعیت کمک می‌کنند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است