اعلامیه گروهی از آذربایجانی های مقیم آلمان درباره جنگ میان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان


بازهم جنگ میان آذربایجان و ارمنستان منجر به کشته و زخمی شدن بسیاری از شهروندان نظامی و سیویل دو کشور همسایه‌ ایران گردیده است. این بار کشورهای خشونت جوی و متجاوز ترکیه و اسراییل هم بدنبال مقاصد استراتژیک و منافع اقتصادی خود بعناوین مختلف در این جنگ دخالت موثر کرده و آتش بیاور دعوا و وحشیگریهای ضد انسانی شده اند.

سالهاست که تنش میان این دو کشور همسایه ادامه دارد. یک ریشه آن را باید در کشتار نزدیک به یک میلیون از ارمنی های ساکن ترکیه عثمانی سراغ گرفت. عامل دوم ناسیونالیست های پان ترکیست و داشناک هستند که مدت مدیدیست جلوگیر صلح عادلانه و بادوام شده و درواقع تابحال جان هزاران آذری و ارمنی را گرفته اند.

ما جمعی از آذربایجانیان ساکن آلمان دخالتهای ترکیه اسراییل و ناسیونالیستهای ترک و ارمنی را در این منازعه محکوم می کنیم. ترکیه باید فورا مشاوران و آدمکشان سوری و چچنی و اسراییل نیز مشاوران نظامی خود را از این منطقه بیرون ببرند.

باید با وساطت سازمان ملل اولا آتش بس اعلام و جدی گرفته شود و سپس مذاکرات جدی برای صلح پایدار بین طرفین آغاز شود. هر دو طرف باید با حسن نیت سر میز مذاکره و مصالحه بروند.

باوجود محکوم کردن نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ما معتقدیم که میانجیگری ایران می تواند در کنار سازمان ملل کمک خوبی به برقراری صلح پایدار بین جمهوری های آذربایجان و ارمنستان باشد.

جمعی از ‌آذربایجانیان مقیم آلمان

ناشر کمال ارس

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است