اعلامیه مشترک سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور و جبهه ملی ایران- اروپا


هم میهنان،

نگاهی به تاریخ مبارزات مردم ایران برای دستیابی به آزادی و حاکمیت ملت نشان میدهد که راه نهضت ملی ایران و مصدق در بیش از ۷۰ سال گذشته پیشرفته‌ترین اصول فکری – سیاسی را داشته و مهمترین تشکل آن جبهه ملی ایران موثرترین سنگر مبارزه برای تحقق آزادی و حاکمیت ملت ایران بوده است. اهدافی که هرچه میگذرد اهمیت و ضرورت تحقق شان برای سعادت ملت و بقای ایران روشنتر می‌شود.

تجربه مبارزات آزادیخواهانه در کشورهای مشابه ایران نشان میدهد که هرچه تشکلهای سیاسی و دموکرات موفق تر و نیرومندتر باشند، امکان دستیابی به آزادی و دموکراسی بیشتر است. تشکل های سیاسی ابزار مبارزه سیاسی هستند. آنها راهکارهای مناسب ارائه میدهند، حتی الامکان از انحراف جنبش ها جلوگیری میکنند، به مبارزه نظم میدهند و می توانند تلاش ها را به ثمر رسانند.

امروز خیزش مردمی در ایران که پنچ ماه از آغاز آن میگذرد و طی آن بیش از ۵۰۰ نفر، از جمله دهها کودک، برای تحقق خواست مترقی و آزادیخواهانه “زن، زندگی، آزادی” کشته، چند تن اعدام، هزاران نفر زخمی و دستگیر و تعداد نامعلومی ناپدید شده اند، به ما و همه تشکل های آزادیخواه، دموکرات و جمهوریخواه حکم میکند که برای پشتیبانی موثر تر از این مبارزات و کوشش برای به ثمر رساندن تلاشها و مبارزات مردم، صفوف خود را فشرده تر سازیم.

خوشبختانه جبهه ملی ایران در کنار تشکل اصلی نهضت ملی بودن، یک جنبش فکری بوده و در داخل و خارج از کشور گروههایی با همان اصول فکری – سیاسی و ادامه دهنده میراث مصدق فعال بوده اند که به سبب اصول فکری مشترک مشکلات اساسی در به هم پیوستن، همگامی یا حتی وحدت با هم نداشته اند. سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور و جبهه ملی ایران – اروپا نمونه چنین گروههای هستند.

از این رو ما دو سازمان با علم به ضرورت همبسته شدن نیروهای ملی و با اعتقاد به مبارزه خشونت پرهیز، استقلال، آزادی، احترام به حقوق بشر و دموکراسی و تعهد به اصل تمامیت ارضی ایران، اعلام می داریم که از این پس به طور مشترک و هم آهنگ، همگام و متحد در جهت وحدت نیروهای ملی، اعتلای جنبش آزادیخواهی و کمک به تقویت جنبش جمهوری خواهی در ایران پیش خواهیم رفت.

پاینده ایران
پرتوان باد جنبش زن، زندگی، آزادی
پرتوان باد جنبش جمهوری خواهی ایران

جبهه ملی ایران- اروپا
سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ برابر با ۱۰ فوریه

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است