اعتراض شدید پارلمان اروپا به نقض حقوق بشر در ایران


پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای شدیدالحن به نقض حقوق‌بشر در ایران اعتراض کرده و ضمن ظالمانه خواندن حبس نسرین ستوده، اعدام روح‌الله زم و نوید افکاری را محکوم کرده و همزمان خواستار توقف اعدام احمدرضا جلالی شده است.

پارلمان اروپا از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته از هر طریق که برایشان ممکن است برای جلوگیری از اعدام احمدرضا جلالی مداخله کنند و زمینه آزادی فوری او را فراهم کنند.

در این بیانیه که در جریان جلسه روز پنجشنبه، ۱۷ دسامبر، پارلمان اروپا در بروکسل صادر شد آمده: «اتحادیه اروپا، بازگرداندن نسرین ستوده، برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف سال ۲۰۱۲ و مدافع حقوق بشر به زندان را به شدت محکوم می‌کند. ما از مقام‌های ایران می‌خواهیم او را فورا و بدون قید و شرط رها کنند و اجازه دهند او خدمات پزشکی مورد نیازش را دریافت کند».

در ادامه این قطعنامه آمده: «ما همچنین اعدام‌های اخیر در ایران که شامل روح‌الله زم، روزنامه‌نگار مقیم فرانسه و سردبیر کانال آمدنیوز و همچنین نوید افکاری، کشتی‌گیر، می‌شود را محکوم می‌کنیم و همزمان از مقام‌های ایران می‌خواهیم که فورا اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، چهره آکادمیک سوئدی-ایرانی را متوقف کند.»

در بخش پایانی این قطعنامه از همه اعضای اتحادیه اروپا خواسته شده که با انتشار بیانیه‌های مشترک یا مجاری دیپلماتیک تلاش کنند «محاکمه‌های ناعادلانه در ایران» را زیرنظر قرار دهند، «از زندان‌های این کشور که مدافعان حقوق‌بشر یا محکومان عقیدتی یا شهروندان اتحادیه اروپا در آن حبس شده‌اند» بازدید کنند.

این قطعنامه از اتحادیه اروپا خواسته اقدامات مشخصی علیه مقام‌های ایرانی که مرتکب موارد جدی نقض حقوق‌بشر شده‌اند در نظر بگیرد؛ از جمله کسانی که در اعدام روح‌الله زم و نوید افکاری نقش داشته‌اند، «مقام‌هایی که حقوق بشر را نادیده گرفته‌اند، مانند قضاتی که برای روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق‌بشر، مخالفان سیاسی و فعالان سیاسی و اجتماعی حکم اعدام صادر کرده‌اند».

در این قطعنامه که با ۶۱۴ رای موافق در برابر ۱۲ رای مخالف و ۶۳ رای ممتنع به تصویب رسید فهرست بلندی از نام شهروندان دو تابعیتی زندانی در ایران از جمله نازنین زاغری و کامیل احمدی، شهروندان بریتانیایی- ایرانی، ناهید تقوی شهروند ایرانی-آلمانی، فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی- فرانسوی، مسعود مصاحب و کامران قادری شهروندان اتریشی ایرانی شده است.

یک روز پیش از تصویب این قطعنامه در پارلمان اروپا، قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

روز پنجشنبه، ۱۷ دسامبر، اتحادیه اروپا همچنین قطعنامه مفصلی درباره موارد نقض حقوق‌بشر علیه مسلمانان ایغور از سوی دولت چین صادر کرد.

قرار بود قطعنامه سوم این پارلمان مربوط به موارد نقض حقوق بشر در مصر باشد اما رسیدگی به این موضوع و رای گیری درباره قطعنامه مصر به فردا، جمعه ۱۸ دسامبر، موکول شد.

بی بی سی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است