اطلاعیه گروه پزشکان و کادر پزشکی‌ ایرانی‌ مدافع حقوق بشر در مورد اعتصاب غذا زندانیان سیاسی-عقیدتی


Österreichisch-iranisches medizinisches Personal
für Menschenrechte im Iran – Austria
Medical Professionals for Human Rights in Iran – Austria

همانطور که جهانیان مطلع هستند، متاسفانه حقوق بشر در نظام جمهوری اسلامی ایران به طور آشکار نقض میشود. در حال حاضر وضعیت حقوق بشر در ایران وضعیت فوق‌العاده‌ای دارد، و زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها در شرایط بسیار سختی به سر میبرند.

نه تنها قوانین حقوق بشر نادیده گرفته میشوند، بلکه حتی قوانین خود نظام جمهوری اسلامی هم رعایت نمی‌گردند. به این دلیل تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی‌ چاره‌ای دیگر غیر از اعتصاب غذا را برای اعتراض به شرایط موجود در پیش روی خود نمی‌بینند، تا شاید به این طریق توجه هموطنان در ایران و جهانیان را به خواست‌های به حق خود جلب کنند.

فعالین حقوق بشر و به خصوص پزشکان به این موضوع آگاه هستند، که اعتصاب غذا آخرین وسیله اعتراضی یک زندانی می‌باشد. به قول یک پزشک و فعال حقوق بشر ، تحمیل اعتصاب غذا به زندانی به مثابه اعدام خاموش زندانی است،.

در حال حاضر تعدادی از فعالین سیاسی ،مدنی، دانشجویی و قومی از جمله آقایان آرش صادقی، سعید شیرزاد، مرتضی‌ مراد پور، علی‌ شریعتی و آیت الله محمد رضا نکو نام محمد علی‌ طاهری، حسن رستگاری، مهدی کوخیان، کریم چایچیان و خانم لاوین کریمی‌ در اعتصاب غذا به سر میبرند، و وضعیت جسمانی اکثر آنها فوق‌العاده خطرناک گزارش گردیده.

به لحاظ پزشکی‌ زندانی که در اعتصاب غذا به سر میبرد، یک مورد فوق‌العاده اورژانسی محسوب میشود، و جان این فرد در خطر است. به این خاطر هم قوانین جهانی‌ تحت نظر قرار دادن دائمی این افراد و کنترل مدام و منظم علائم حیاتی آنها را به عنوان اقدامات عاجل پیش بینی‌ کرده و به آن توصیه اکید کرده‌اند.

متاسفانه تجارب ما از زندان‌های جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد، که این روند پیش بینی‌ شده رعایت نگردیده و نمی‌شود ، و حتی در مواردی به ضرب و شتم زندانی اقدام گردیده و به مرگ وی منجر شده است. مرگ تلخ هدی صابر در تابستان سال ۲۰۱۱ میلادی عدم توجه مسئولین نظام جمهوری اسلامی به شرایط زندانیان در اعتصاب غذا و پایمال شدن حقوق اولیه آنها را در ذهن همگان تداعی می‌کند.

در شرایطی که نهاد ریاست جمهوری در ایران به تدوین منشور حقوق شهروندی پرداخته و و در آن از کرامت و ارزش والای انسان‌ها به میان آورده میشود، متاسفانه شاهد آن هستیم که ارزش‌ها و حقوق انسانی‌ شهروندان و زندانیان به صورت آشکار پایمال میگردد. بنا بر این همینجا به عنوان پزشکان و کادر پزشکی‌ مدافع حقوق بشر خواستار این هستیم، که مسئولین و به خصوص جناب آقای روحانی رئیس جمهور به نوشته‌ها و قوانین خود احترام بگذارند و به وضعیت بحرانی زندانیان دربند که در اعتصاب غذا به سر میبرند رسیدگی فوری به عمل بیاورند.

کرامت و ارزش‌های انسانی‌ امروز در زندان‌های جمهوری اسلامی در خطر هستند، رسیدگی فوری پزشکی‌–درمانی به زندانیان و رسیدگی به خواسته‌های به حق آنها امری فوری و ضروری است.

در آخر به عنوان پزشک و کادر پزشکی‌ وظیفه خود می‌دانیم که از همه زندانیان که در اعتصاب غذا به سر میبرند، تقاضا کنیم، تا به اعتصاب غذا خود پایان دهند، اعتصاب غذا آخرین وسیله است، و خطر جانی این شهروندان را تهدید می‌کند. سلامتی‌ این زندانیان بالاترین ارزش برای ما بوده و دلمان از مرگ بیزار است. به این ترتیب پایان اعتصاب غذا تقاضا منطقی‌ ما می‌باشد.

گروه پزشکان و کادر پزشکی‌ ایرانی‌ مدافع حقوق بشر-اتریش -دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ وین

مسئول اول دکتر علی‌ گوشه

سخنگو پرفسور سیروس میرزایی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است