اطلاعیه مطبوعاتی فدراسیون سازمانهای ارمنی در هلند


(فائون – (Federatie Armeense Organisaties Nederland
Հոլանդահայ Կազմակերպությունների Ֆեդերացիա

شکایت علیه اظهارات نفرت پراکنانه ترکها و آذربایجانی ها علیه ارمنیان

لاهه، ٢٧ نوامبر ٢۰٢۰ – فدراسیون سازمانها ارمنی در هلند (فائون) شکایتی علیه فراخوانهای نفرت پراکنانه قومی، اظهارات توهین آمیز، تبعیض آمیز و پیامهای دعوت به خشونت علیه ارمنیان در رسانه های اجتماعی کاربران ترک و آذربایجانی و نیز گروه موسوم به “گرگهای خاکستری”، به ثبت رسانده است.

مستندات ارائه شده از صفحات فیس بوک و اینتساگرام جمع آوری شده و حاوی پیامهای بی شمار ضد ارمنی است که خود در قوانین هلند جرم محسوب می شوند و مرزهای آزادی بیان را به طور فاحش نقض می کنند. فدراسیون سازمانهای ارمنی هلند متعجب است که مثلا فیس بوک با این گونه نفرت پراکنی ها، حتی در مواردی که به پلاتفرم رسانه های اجتماعی گزارش شده اند، مدارا نشان می دهد. فائون با اقدام به این شکایت می خواهد توجه ها را به این خطر جلب کند که سکوت در برابر این حرکتها از جانب اعضای “گرگهای خاکستری” و یا هواداران آنها این کار را به یک امر عادی روزمره تبدیل خواهد کرد.
به طور قطع می توان گفت که این پیامها در ماههای آخر درطول درگیری نظامی که آذربایجان با حمایت ترکیه علیه آرتساخ و ارمنستان آغاز کردند، چندین برابر شده و فضای سیاسی را در اینجا پرتنش تر ساخته است.

در بسیاری از این پیامها به نسل کشی ارمنیان، که توسط ترکیه و بسیاری از ترکها و آذربایجانی ها انکار می شود، اشاره شده است. از جمله چند هفته پیش، اعضای گرگهای خاکستری در شهر آلمِلو خانه به خانه اعلامیه هایی را در صندوق پستی منازل انداختند که در آن نسل کشی ارمنیان را یک “دروغ” می خواند. در آلمِلو جامعه بزرگی از ارمنیان زندگی می کند که از اعقاب این نسل کشی هستند و چنین پیامهایی طبعا موجب خشم و درد بسیار آنها می شود.

لازم به یادآوری است که درباره تاریخ و واقعیت نسل کشی ارمنیان اجماع جهانی میان محققان نسل کشی وجود دارد. پارلمان هلند نیز در سال ٢۰۰۴ به اتفاق آراء واقعیت این نسل کشی را به رسمیت شناخت و در مصوبات بعدی در ٢۰١۵ و ٢۰١٨ این اقدام را تایید کرد.

متاسفانه، یک عامل تحریک کننده در افزایش پیامها و اظهارات و حرکتهای نفرت پراکنانه شیوه ای است که روسای جمهور ترکیه و آذربایجان درباره ارمنیان و نسل کشی سخن می گویند. از نظر فائون، جامعه بین المللی واکنش لازم به این حرکتها را نشان نمی دهد. همین تابستان گذشته، آقای اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفت: “ما کار ناتمام اجدادمان را به پایان می رسانیم”، اما هیچ کس و هیچ مرجعی از جامعه بین المللی چیزی در محکومیت این سخنان نگفت.

به طوری که می بینیم بیانات نفرت پراکنانه در ترکیه و آذربایجان و نیز در همین جا در هلند به یک چیز عادی دارد تبدیل می شود. فدراسیون سازمانهای ارمنی هلند از دولت هلند خواستار است که در برابر این اظهارات و حرکتهای دول ترکیه و آذربایجان واکنش جدی نشان دهد.

بدون محکوم کردن صریح فراخوانهای خشونت و نفرت پراکنی، روابط میان ارمنیان از یک طرف و ترکها و آذریها، از طرف دیگر، نمی تواند به حالت عادی و خالی از تنش برگردد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است