اسرائیل چقدر پول از آمریکا دریافت می‌کند؟ جیک هورتون


جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد میزان کمکهایی که ایالات متحده به اسرائیل می‌دهد با سوالاتی از طرف شماری از اعضای حزب دموکرات روبرو است.

سناتور برنی سندرز، گفته است آمریکا باید کاملا دقت کند که این پول به چه مصرفی می‌رسد.

اسرائیل چه کمک‌هایی از آمریکا می‌گیرد و چه استفاده‌ای از این کمک‌ها می‌شود؟

میزان کمک آمریکا به اسرائیل در سال ۲۰۲۰ سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود. تقریبا تمام این کمک که جزو تعهد سالانه دراز مدت دولت باراک اومابا است، برای مصارف نظامی بود.

کمک مورد بحث بخشی از توافقنامه‌ای است که در سال ۲۰۱۶باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا امضا کرد و بر اساس آن آمریکا در دهه ۲۰۲۸-۲۰۱۷ یک مجموعه کمک ۳۸ میلیارد دلاری به عنوان کمک نظامی در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد.

کمک‌های آمریکا به اسرائیل

چنین مبلغی نشان دهنده ۶درصد افزایش تعهدات مالی آمریکا (مطابق با نرخ تورم) به اسرائیل برای دهه گذشته است.

علاوه بر این برای کمک به اسکان مجدد مهاجران یهودی، سال پیش آمریکا ۵ میلیون دلار به دولت اسرائیل پرداخت کرد. اسرائیل دارای یک سیاست دراز مدت برای پذیرش یهودیانی است که از سایر نقاط دنیا به عنوان شهروند به این کشور نقل مکان می کنند.

اسرائیل چگونه از پول آمریکا استفاده کرده است؟

کمک های آمریکا در طی سال ها در این که اسرائیل بتواند دارای یکی از پیشرفته ترین تجهیزات نظامی در دنیا شود، نقش مهمی داشته و اسرائیل توانسته توان مالیِ خرید این تجهیزات از آمریکا را داشته باشد.

به طور مثال اسرائیل ۵۰ فروند هواپیمای جنگی اف-۳۵ که برای حملات موشکی مورد استفاده قرار می گیرد خریداری کرده و ۲۷ فروند این هواپیما ها را که قیمت هریک حدود ۱۰۰میلیون دلار است هم اکنون تحویل گرفته.

همچنین سال گذشته اسرائیل ۸ فروند هواپیمای بوئینگ KC-۴۶A (پگاسوس) به قیمت ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. این هواپیماها مانند مدل اف-۳۵ قادر به سوختگیری در حین پرواز هستند.

از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری که در سال ۲۰۲۰ اسرائیل از آمریکا دریافت کرد، ۵۰۰ میلیون دلار را صرف خرید دفاع موشکی از جمله سرمایه گذاری در گنبد آهنین و سایر سیستم هایی کرده که قادر به رهگیری راکت هایی است که اسرائیل را هدف قرار می دهند.

از سال ۲۰۱۱، آمریکا در مجموع یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به سیستم دفاعی گنبد آهنین اسرائیل کمک کرده است.

علاوه بر این اسرائیل با همکاری آمریکا میلیون ها دلار صرف تولید فناوری نظامی کرده؛ مانند سیستمی که می تواند تونل های زیرزمینی را که برای رخنه به خاک اسرائیل است، کشف کند.

دولت اسرائیل برای جبران این که از لحاظ وسعت از بسیاری از قدرت های منطقه کوچک تر است، از کمک های آمریکا برای سرمایه گذاری های سنگین در تجهیزات نظامی و آموزش استفاده می کند.

از جنگ جهانی دوم تا کنون، اسرائیل به طور کلی بزرگترین دریافت کننده کمک های خارجی آمریکا بوده.

بنا به گزارش آژانس توسعه جهانی ایالات متحده، تازه ترین ارقام منتشره که مربوط به سال ۲۰۱۹ است نشان می دهد اسرائیل پس از افغانستان بیشترین کمک های خارجی آمریکا را در این سال دریافت کرده.

بخش مهمی از پولی که به افغانستان اختصاص یافته بود صرف کمک به تلاش های نظامی آمریکا برای برقراری ثبات در این کشور شده. افغانستان از تاریخ اشغال توسط آمریکا در سال ۲۰۰۱، درگیر در جنگ بوده است.

ولی از آنجا که قرار است نیروهای آمریکایی تا سپتامبر امسال از افغانستان خارج شوند، برای سال ۲۰۲۱، تنها تقاضای ۳۷۰ میلیون دلار کمک شده است.

در خاورمیانه، اسرائیل بیشترین کمک خارجی را با فاصله زیادی با سایر کشورهای منطقه، دریافت می کند.

آمریکا به مصر و اردن نیز کمک های قابل توجهی می کند. هر دو کشور دارای توافقنامه های صلح با اسرائیل هستند و تنها یک بار در جنگ با این کشور شرکت داشته اند.

در سال ۲۰۱۹ کمک های آمریکا به هر یک از این دو کشور معادل یک و نیم میلیارد دلار بود.

در همین حال جو بایدن، با از سرگیری پرداخت ۲۳۵ میلیون دلار به آژانس سازمان ملل متحد برای کمک به پناهندگان فلسطینی موافقت کرده. دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ این بودجه را قطع کرده بود.

چرا کمک مالی آمریکا به اسرائیل تا این حد زیاد است؟

دلایل متعددی برای پاسخ به این سئوال وجود دارد از جمله تعهدات تاریخی که به حمایت آمریکا از تاسیس یک دولت یهودی در سال ۱۹۴۸ باز می گردد.

بایدن برای حمایت از اسرائیل از سوی برخی از دموکرات‌ها مانند رشیده طلیب (سمت چپ) تحت فشار بوده است

علاوه بر این به دلیل اهداف مشترک و تعهد دو طرف به ارزش های دموکراتیک، آمریکا به اسرائیل به چشم یک متحد حیاتی خود در خاورمیانه نگاه می کند.

دفتر خدمات پژوهشی کنگره می گوید: “کمک های خارجی آمریکا بخش مهمی برای تحکیم و تقویت این روابط است.

“مقامات آمریکا و بسیاری از نمایندگان (کنگره) نیز همواره اسرائیل را شریک حیاتی خود در منطقه دانسته اند”.

آژانس توسعه جهانی ایالات متحده می گوید: “کمک آمریکا به تضمین این که اسرائیل بتواند در برابر تهدیدهای بالقوه منطقه، از لحاظ کیفیت، برتری نظامی خود را حفظ کند، کمک می کند.”

این نهاد می افزاید: “هدفِ کمک آمریکا….تضمین این است که اسرائیل به حد کافی از امنیت برخوردار باشد تا بتواند برای دستیابی به یک توافق صلح با فلسطینیان و نیز صلح جامع منطقه ای، گام های لازم را بردارد.”

برای دهه ها شالوده و اساس سیاست خارجی آمریکا، چه برای دموکرات ها و چه جمهوریخواهان مطمئن شدن از این بوده که اسرائیل بتواند در مقابل تهدیدهای منطقه ای از خود دفاع کند.

در برنامه انتخاباتی حزب دموکرات آمریکا در سال ۲۰۲۰، “حمایت عدول ناپذیر” از اسرائیل منظور شده بود ولی اکنون برخی از چپگرایان حزب دموکرات تعهد کمک آمریکا را زیر سئوال برده اند.

سناتور برنی سندرز و سایر دموکرات ها در تلاشند تا مانع اجرای برنامه ای به ارزش ۷۳۵ میلیون دلار شوند که بر اساس آن قرار است آمریکا تسلیحاتی با هدف گیری بسیار دقیق را به اسرائیل بفروشد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است