اسرائیل ‘سه بار در آستانه حمله به ایران بوده است’:اهود باراک


BBC

به گفته اهود باراک در سه سال پیاپی طرح حمله به ایران مطرح شده است
رسانه‌های اسرائیلی نواری صوتی از اهود باراک، وزیر دفاع سابق اسرائیل منتشر کرده‌اند که در آن آقای باراک از برنامه‌ریزی برای حمله به تاسیسات نظامی ایران در سه مقطع مختلف و بی‌نتیجه ماندن آن خبر داده است.
در این نوار صوتی که کانال دوی اسرائیل بخش‌هایی از آن را منتشر کرد اهود باراک در مصاحبه با نویسنده زندگی‌نامه‌اش گفته است که طرح حمله به ایران در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ ناکام مانده است.
بنا بر گزارش‌ها آقای باراک اصالت این نوار صوتی را تایید کرده اما گفته قرار نبوده است که این نوار منتشر شود.
کانال دوی اسرائیل هم گفته که آقای باراک قصد داشته مانع از انتشار این نوار صوتی شود اما بخش سانسور ارتش اسرائیل که به اخبار نظامی در رسانه‌ها نظارت می‌کند، اجازه انتشار آن را داده است.
سه تلاش ناکام
به گفته آقای باراک، او و آقای نتانیاهو در هر سه سال آماده صدور دستور حمله به تاسیسات نظامی ایران بوده‌اند، اما هر بار به دلایلی این کار صورت نگرفته است.
به گفته آقای باراک در این نوار صوتی، اولین بار در سال ۲۰۱۰ رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به دلیل نبود “قابلیت‌های عملیاتی” مورد نیاز مانع از اجرای طرح حمله شده است.
در سال ۲۰۱۱ به گفته آقای باراک، طرح حمله دوباره در کابینه مطرح شده است. این بار بنی گانتز، رئیس ستاد مشترک ارزیابی خود را تغییر داده و “توان حمله وجود داشته است”. هشت وزیر از جمله آویگدور لیبرمن موافق بوده‌اند، اما دو وزیر دیگر یعنی موشه یعلون، وزیر وقت امور استراتژیک و یووال استاینیتز، وزیر وقت دارایی قانع نشده‌اند.
به گفته آقای باراک این دو وزیر بعد از توضیحات رئیس ستاد مشترک درباره پیامدهای احتمالی حمله “خود را باخته‌اند”.
بر اساس نوار صوتی منتشر شده در سال ۲۰۱۲ مشکل زمان‌بندی -به دلیل هم‌زمانی با یک مانور نظامی مشترک با آمریکا و سفر وزیر دفاع این کشور – مانع از انجام حمله به ایران شده است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است