ادامه درگیری محیط زیست و پتروشیمی ها – وزارت نفت؛ ادامه تولید بنزین موجود – فیروزه متین


به فاصله ۴۸ ساعت پس از آنکه معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از توقف تولید بنزین بی کیفیت در پتروشیمی های داخلی و جایگزینی آنها با بنزین یورو۴ خبر داده بود، یک عضو هیات مدیره شرکت های پتروشیمی وزارت نفت، این خبر را رد و اعلام کرد که تولید بنزین در پتروشیمی ها در سال ۹۳ نیز ادامه خواهد داشت.

دعوا بر سر کیفیت بنزین تولید داخل طی سال های اخیر همواره مطرح بوده چرا که محیط زیستی ها معتقدند این بنزین نامرغوب موجب تشدید آلودگی هوا شده است. از دیگر سو وزارت نفت معتقد است که برای کاهش فشار تحریم ها چاره ای جز تولید بنزین بی کیفیت داخلی ندارد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در سخنانی در قزوین گفته بود: “با پیگیری‌های مستمر توافق شده که بنزین حاصل از ترکیبات خطرناک پتروشیمی حذف شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این ماده خطرناک کاهش یابد و بنزین باکیفیت و استاندارد برای مردم تامین شود. جلسه روز گذشته دولت نیز به طور جدی به آلودگی هوا مربوط می‌شد و از این پس برنامه‌های مربوط به حفاظت از محیط زیست به طور دقیق از سوی تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت، صنایع و متولیان خودروسازی اعلام می‌شود. توزیع بنزین یورو ۴ در استان‌ها به ویژه تهران و شهرهایی که آلودگی حاد دارند در حال پیشرفت است و به طور کامل عرضه می‌شود”.

او افزوده: “باید مدیریت کشور به سمت توسعه پایدار در عرصه زیست‌محیطی سوق یابد و شکل‌گیری صنایع محیط زیستی منطبق با استاندارد‌های محیط زیست باشد که این اراده باید نه تنها در سطح ملی بلکه در سطوح منطقه‌ای و استانی نیز شکل بگیرد”.

این سخنان اما روز گذشته با واکنش وزارت نفت روبرو شد ویک عضو هیات مدیره شرکت های پتروشیمی وزارت نفت آن را رد کرد و گفت تولید بنزین در پتروشیمی ها ادامه خواهد یافت.

به نوشته فرارو، عبدالحسین بیات، عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته است: “تراز تولید و مصرف بنزین و تاخیر در راه‌اندازی طرح‌های پالایشگاهی، تولید بنزین از پتروشیمی‌ها برای سال ۱۳۹۳ ادامه می یابد. در شرایط فعلی به طور متوسط ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین در مجتمع های پتروشیمی تولید می شود که با وجود انتقادهای متولیان زیست محیطی کشور، وزارت نفت بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی را استاندارد اعلام کرده است. تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی با توجه به شرایط محیط زیست و استانداردهای بین‌المللی انجام شده و روزانه بازارهای مصرف می‌شود. بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها با اکتان ٩۵ تحویل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می شود. با توجه به کسری ناشی از تولید داخلی و مصرف بنزین میزان کمی از این سوخت از مجتمع‌های پتروشیمی دریافت می شود که پس از ترکیب با بنزین تولید پالایشگاه‌های نفت و کسب استاندارد لازم به شبکه‌های توزیع سوخت تحویل می‌شود که کیفیت آن دقیقا مطابق با استاندارد ابلاغی است”.

خبرگزاری مهر هم به نقل از یک “مقام مسئول” در وزارت نفت نوشته است: “همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تاکنون از سوی وزارت نفت هیچگونه نامه ای به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سایر شرکت های پتروشیمی برای توقف تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی ارسال نشده است. توقف تولید بنزین پتروشیمی در گروی ارسال نامه‌ای از سوی وزارت نفت و یا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است. عدم ارسال نامه به منزله ادامه تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی است”.

گفتنی ست، بر اساس گزارش های رسمی وزارت نفت به طور متوسط سالانه بیش از ۴.۱ میلیارد لیتر بنزین و گازوئیل در پتروشیمی‌های ایران تولید و در بازارهای داخلی عرضه می کند.

سایت “بهار نیوز” هم درباره این در گیری نوشته: “آیا صرف اعتراف به غیراستاندارد بودن بنزین، دردی از مردم دوا می‌کند؟! و آیا این گره، نیز مانند بسیاری از گره‌های دیگر، آنقدر کور است که راهی برای باز کردن آن حتی با دندان نیز وجود ندارد؟!!!! به هر تقدیر، چه کودک، چه جوان، چه پیر، چه سالم و چه بیمار، همه مردم یعنی “همه مردم” در خطر هستند و هیچ کس نمی تواند نفس بکشد. این جملات حتی اگر بهانه‌هایی در برابر ناصح مشفق باشد، باز هم واقعیت غیرقابل انکار این است: تهران آنقدر در زمینه امکانات بهداشتی، آموزشی و غیره از دیگر شهرهای کشور جلوتر است که نه تنها کسی با آلودگی هوا و گرانی و غیره با آن خداحافظی نخواهد کرد که جمعیت آن روز به روز افزون خواهد شد”.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است