احکام سنگین برای فعالان کارگری پرونده اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه


وکیل سپیده قلیان، فعال حقوق کارگری گفت که موکل او به مجموعا ۱۸ سال زندان محکوم شده است که هفت سال از این حکم قابل اجرا خواهد بود.

کانال تلگرامی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه همچنین نوشته است که دیگر افراد این پرونده از جمله اسماعیل بخشی نیز احکام دادگاه بدوی خود را دریافت کرده‌اند:‌ «به گزارش رسیده امروز اسماعیل بخشی در دادگاه حضور یافته و بدون حضور وکیلش، حکم نماینده کارگران هفت‌تپه به وی ابلاغ شده است. بر اساس این گزارش احکام دیگر بازداشتی‌های هفت‌تپه نیز به انان ابلاغ شده است. از جمع وکلای پرونده فقط جمال حیدری منش ، وکیل سپیده قلیان در دادگاه حضور داشته است. بر اساس شنیده ها، اسماعیل بخشی به ۱۴ سال که ۷ سال ان اجرایی می شود، اعضای نشریه گام و سپیده قلیان هر کدام به ۱۸ سال که ۷ سال ان اجرایی می شود ، محمد خنیفر به ۶ سال زندان که ۵ سال ان اجرایی می شود، محکوم شده‌اند و پرونده علی نجاتی هنوز مفتوح مانده است.»

این کانال تلگرامی احکام افراد دیگر در این پرونده را این چنین اعلام کرده است. «اسماعیل بخشی، کارگر هفت‌تپه : ۱۴ سال حبس تعزیری، سپیده_قلیان، حامی کارگران هفت تپه: ۱۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، امیرحسین_محمدی_فرد، سر دبیر نشریه گام: ۱۸ سال حبس تعزیری، عسل_محمدی، عضو تحریریه نشریه گام:۱۸ سال حبس تعزیری، ساناز_الهیاری، عضو تحریریه نشریه گام: ۱۸ سال حبس تعزیری، امیر_امیرقلی، عضو تحریریه نشریه گام: ۱۸ سال حبس تعزیری و محمد خنیفر، کارگر هفت تپه: ۶ سال حبس تعزیری.»

جمال حیدری‌منش در صفحه اینستاگرام خود درباره حکم سپیده قلیان نوشت: «رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در خصوص متهمین پرونده فعالین کارگری و مدنی مرتبط با مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه صادر شد. مطابق این حکم غیر مستدل و بدون توجه به دفاعیات مطروحه در دادگاه ، موکل اینجانب خانم #سپیده_قلیان مجموعا به تحمل هجده سال حبس محکوم گردید. ایشان در خصوص اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به هفت سال حبس،عضویت در گروه گام به هفت سال حبس،فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال و شش ماه حبس و نشر اکاذیب به دو سال و شش ماه محکوم شد. امید که در دادگاه تجدید نظر، به دفاعیات متهم و وکیل توجه شود.»

سپیده قلیان، متولد ۱۳۷۴، فعال مدنی و اهل اهواز ۲۷ آبان ۹۷ در جریان اعتراضات چند روزه کارگران نیشکر هفت‌تپه خوزستان به همراه اسماعیل بخشی، فعال کارگری و جمعی دیگر از کارگران بازداشت شد. او یک ماه بعد در تاریخ ۲۷ آذر ماه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

پس از اینکه اسماعیل بخشی نماینده کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه در پستی اینستاگرامی از شکنجه‌های خود در دوران بازداشتش نوشت و وزیر اطلاعات را دعوت به پاسخگویی کرد، سپیده قلیان نیز در توییتر خود درباره شکنجه اسماعیل بخشی و خودش نوشت.

علیرغم پیگیری‌ وکلای آنها برای دادخواهی از شکنجه و آزار و اذیت‌ها در دوران بازداشت، شامگاه ۲۹ دی ماه مستندی به نام «طراحی سوخته»از شبکه خبری بیست و سی صداوسیما پخش شد که حاوی اعترافاتی از اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در مقابل دوربین بود. در این برنامه آنها وابسته به گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی معرفی شدند.

سپیده قلیان در واکنش به پخش اعترافاتش از تلویزیون در توییترش خواهان برگزاری دادگاه علنی شد: «این تصاویری که از من پخش شد گواه دیگری در اثبات حرف‌هایم مبنی بر شکنجه شدن در طول مدت بازداشتم بود. جدی‌تر از قبل به پیگیری شکنجه شدنم خواهم پرداخت و حالا که اعترافاتم پخش شد خواهان علنی برگزار شدن دادگاهم هستم.»

سپیده قلیان و اسماعیل بخشی مجددا صبح روز ۳۰ دی ماه از سوی ماموران بازداشت شدند. در جریان بازداشت سپیده، ماموران برادرش امیر قلیان را نیز بازداشت کردند. امیر قلیان ۱۰ بهمن ماه با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از بازداشتگاه اهواز آزاد شد.

کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است