ائتلاف تحت رهبری روسیه علیه داعش آژانس خبری اسپوتنیک* برگردان: آرسن نظریان


رسانه های غربی گزارش دادند که توافق کشورهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده برای ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه براساس طرحهای ترکیه و اردن – در حالی که گروههای جهادی توانایی وارد آوردن ضربات هوایی را نداشته اند – با شروع حملات فشرده روسیه به مواضع داعش در سوریه نقش برآب شده است. در عین حال، گزارشها حاکی از آنست که ایالات متحده و هم پیمانانش در حال “تدارک گشایش جبهه بزرگی در شمال شرق سوریه هستند”.
بنابه نوشته روزنامه تایمز مالی (فایننشال تایمز) به نقل از ژاستین برونک، تحلیل گر، “نیروهای روسی مستقر در منقطه با عملیات خود کاملا روشن ساخته اند که ایجاد هرگونه منطقه پرواز ممنوع براساس نمونه تحمیلی قدرتهای غربی در لیبی اکنون دیگر غیرممکن است، مگر اینکه نیروهای ائتلاف واقعا بخواهند هواپیماهای روسی را هدف قرار دهند”.
“روسها در حال انجام “بازی تنش زدایی” نیستند. آنها به صراحت می گویند: “از سرراه ما کنار بروید. با وضعیت جدید عملیات نیروهای ائتلاف در سوریه از نقطه نظر ارزیابی ریسک و از لحاظ برنامه ریزی ماموریتها بسیار پیچیده تر خواهد بود”.

با پیشروی نیروهای ارتش سوریه حدود ۳٠٠٠ جنگجوی جهادی در حال فرار به سوی تپه ها هستند.

رسانه ها گزارش می دهند که حتی ماموریتهای نظارتی بر فراز سوریه توسط نیروهای ائتلاف با مشکل دچار خواهد شد. ناتو اکنون نگران نوعی از جنگ سرد و ماجراجویی از جانب روسیه است. اخیرا این کشوردر منطقه بالتیک به نمایش گذاشته است”.
یکی از مقامات نیروی هوایی ناتو که نخواست نامش افشا شود، اظهار داشت که “به خلبانان از جهت توجیه وضعیت شرح داده می شود که امکان دارد سیستمهای رادار نیرومند روسی در نمایشی از قدرت نور درخشانی را به هواپیمایشان در آسمان بتابانند.”

از سوی دیگر، به گزارش روزنامه یادشده، یک دیپلمات بلندپایه اروپایی ادعا کرد که “اجرای طرح منطقه پرواز ممنوع برفراز سوریه برای رسیدن به یک نوع راه حل سیاسی بود”.
درعین حال، به گزارش نیویورک تایمز، ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده گشایش جبهه بزرگی در شمال شرق سوریه را برای تحت فشار گذاشتن رقه، پایتخت دوفاکتوی دولت اسلامی، تدارک می بیند.
نیویورک تایمز در ادامه می افزاید که آقای اوباما، رییس جمهور ایالات متحده، برای اولین بار به پنتاگون دستور داده است که مهمات و احتمالا مقداری سلاح به نیروهای اپوزیسیون درحال جنگ در سوریه برسانند. همین طور، فکر تقویت عملیات از پایگاه هوایی ترکیه را نیز تایید نموده، گرچه جزییات مهم امر هنوز تعیین نشده است.
هدف ازاین برنامه اینست که سه تا پنج هزار جنگجوی عرب بتوانند با ٢٠٠٠٠ مبارز کرد همراه شوند و این نیرو با حمایت دهها هواپیمای نیروهای ائتلاف به قصد گرفتن رقه به سوی این شهر حرکت کند.
به گفته دیپلمات یادشده، طرحهایی دردست اجراست که طبق آن قرار است مبارزان اپوزیسون سوریه یک قطعه ۶٠ مایلی از مرز سوریه با ترکیه را برای قطع خطوط مواصلاتی مهم داعش مسدود نمایند.

“مطبوعات بریتانیا- همه طرفها از عملیات روسیه در سوریه نفع می برند”.

درضمن، آقای اسد، رییس جمهور سوریه، در مصاحبه ای با تلویزیون (دولتی) ایران از مداخله هم پیمانانش در جنگ تمجید کرده و اظهار داشته است که ” اتحاد میان روسیه، سوریه، عراق و ایران، باید پیروز شود، والا تمامی منطقه به ویرانه ای تبدیل خواهد شد” و اضافه کرد که “احتمال پیروزی این ائتلاف بسیار زیاد است”.
خبر دیگری از آژانس اطلاعات نظامی دبکا** حاکی است که جمهوری خلق چین در دوم اکتبر جاری اعلام نموده که بزودی چند دستگاه بمب افکن ج-١۵ برای کمک به عملیاتی که روسیه در ۳٠ سپتامبر در سوریه آغاز کرده اعزام خواهد کرد.
هم چنین، دولت عراق نیز ضمن درخواست از روسیه برای انجام عملیات مشابه در عراق علیه داعش اعلام کرده که حاضر است پایگاه هوایی برای این منظور در اختیار روسیه قراد دهد.
____________________________
http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=69633
منبع:
* sputniknews.com
** www.debka.com

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است