آیا نتانیاهو در اروپا موفق بود ؟ ضیاء مصباح، جبهه ملی تهران


میدانیم که هدف اصلی سفر نتانیاهو به اروپا دور کردن ایران از سوریه و مرز اسرائیل بود، در حالیکه رسانه‌های اروپا هدف این سفر را در ارتباط با برجام تحلیل کرده‌اند.

رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانسی مشترک خود با نتانیاهو در مورد پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: «هرگاه یک طرف تصمیم بگیرد توافق مشترک را نادیده بگیرد، با این کار خود طرف مقابل را به پایبندی به آن توافق تشویق نمی‌کند»
هدف مکرون واکنش اخیر ایران به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای میباشد .
لحن مکرون و کلام مرکل، در کنفرانس مطبوعاتی از اشتراک نظر آنان حکایت دارد
دیدارهای نتانیاهو با صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه مشخص کرد که آلمان و فرانسه همه‌ی تلاش خود را برای حفظ و نجات برجام به کار می‌گیرند.
هر سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا در دیدار خود با نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کردند که خروج از توافق هسته‌ای را یک خطای بزرگ می‌دانند.

اختلاف نظر بین سیاستمداران سه کشور مزبور با بنیامین تنها به موضوع توافق هسته‌ای با ایران محدود نمی‌شودو این اختلافات ظرف ماه‌های گذشته شدت بیشتری یافته است.
به عنوان نمونه، در جریان گفت‌وگوها، سیاستمداران این سه کشور اروپایی سیاست انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را خطا ارزیابی کردند. فرانسه در این باره گفت زمان انتقال سفارت به اورشلیم خطا بوده
ترزا می نیز به موضوع تظاهرات خونین فلسطینی‌ها در نوار غزه در جریان انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم اشاره کرد.
افزون بر آن سیاست شهرک‌سازی اسرائیل کماکان با مخالفت اکثریت کشورهای اروپایی روبه‌رو و اسرائیل با کشورهای اروپایی بر سر این موضوع اختلاف نظر دارد.

«دانیل ماهالا» استاد تاریخ «دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان » شهر مونیخ بر این باور است که مناسبات آلمان و اسرائیل در سایه مسائل مطرح شده، آسیب ندیده و به‌رغم اختلاف نظرها، مناسباتی با ثبات است.و ی میگوید : مخالفت با سیاست اسرائیل در قبال توافق هسته‌ای تنها به این کشورهای اروپایی محدود نمی‌شود و شماری از کارشناسان مسائل امنیتی اسرائیل نیز چنین سیاستی را خطا می‌دانند.
ماهالا در عین حال تاکید کرده اکثریت مردم اسرائیل از سیاست نتانیاهو در این زمینه حمایت و پشتیبانی کرده ،از آن بیم دارند که نظام مستقر در ایران در خفا، برنامه ساخت بمب اتمی را به اتمام برساند.
مالاها به موضوع نزدیکی‌های جغرافیایی اسرائیل با ایران اشاره و می‌گوید که مردم آلمان نمی‌توانند از این منظر خود را با مردم اسرائیل مقایسه کنند.
زیرا غنی‌سازی اورانیوم بوسیله حکومت ایران برای اسرائیل یک خطر مستقیم و مشخص است، حال آنکه آلمان هر چند تسلیح اتمی ایران را یک خطر می‌داند، اما مردم این کشور خود را مستقیما مورد تهدید نمی‌بینند.

روزنامه “جروزالم پست” در مقاله‌ای پیرامون سفر اروپایی نتانیاهو، هدف عاجل و مهم اورا دور کردن نیروهای طرفدار ایران از مرزهای اسرائیل و از جمله از سوریه اعلام کرده است.
بر اساس ارزیابی این روزنامه، هدف نتانیاهو کاهش نفوذ ایران در منطقه و به‌ویژه در سوریه بوده و در این سفر به این هدف دست یافته  است.
بخش عربی « وبگاه روسی اسپوتنیک » از توافق بین نتانیاهو با رهبران اروپا بر سر سوریه خبر داده که نتانیاهو در جریان گفت‌وگوی خود با نخست‌وزیر بریتانیا، صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه توانسته نظر مساعد آنان را در ارتباط با خطرات ناشی از حضور نظامی ایران در سوریه جلب کند.
مرکل حتی به نتانیاهو قول داده که آلمان همه تلاش خود را برای دور کردن ایران از نزدیکی مرزهای اسرائیل به کار خواهدبست.

۱۹/۳/۹۷

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است