آمریکا پرونده ماهواره ایران را به شورای امنیت می‌برد


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این کشور قصد دارد پرونده پرتاب ماهواره نظامی سپاه پاسداران را به شورای امنیت ببرد.

مورگان اورتگاس به بی‌بی‌سی فارسی گفت که پرتاب این ماهواره از نظر ایالات متحده نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

خانم اورتگاس گفت آمریکا از شورای امنیت خواهد خواست که درباره این پرتاب تحقیق کند و اطمینان حاصل کند که اقداماتی که کشورها در سرپیچی از قطعنامه‌های سازمان ملل انجام می‌دهند برای آنها عواقبی خواهد داشت.

به گزارش رسانه‌های ایران ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه، از ماهواره‌بر ۲ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران پرتاب شده و به ادعای سپاه در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

آمریکا برنامه ماهواره‌ای ایران را پوششی برای آزمایش‌های موشکی می‌داند و بارها از آن انتقاد کرده است.

پمپئو: رژیم ایران باید در مورد پرتاب موشک ماهواره‌‌بر پاسخگو باشد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز چهاررشنبه در کنفرانسی خبری در واکنش به پرتاب ماهواره نظامی توسط سپاه گفت: از نظر من ایران باید برای این کارش پاسخگو باشد. ارگانی که از نظر آمریکا تروریستی محسوب می‌شد اقدام به پرتاب ماهواره به فضا کرده است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «به نظر ما این اقدام ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و [جمهوری اسلامی] باید در این مورد پاسخگو باشد.»

پمپئو گفت: «ایرانیان بارها گفته‌اند این نوع پرتاب‌ها از فعالیت‌های نظامی جدا است و می‌گفتند این‌ها کار نهادهای صرفا اقتصادی است. ولی پرتاب اخیر تاکیدی بود بر آن‌چه ما همواره در ایالات متحده گفته‌ایم: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که در فهرست گروه‌های تروریستی است، موشک را امروز پرتاب کرد.»

مایک پمپئو افزود: «من صحبت در مورد جزئیات را به وزارت دفاع واگذار می‌کنم. ولی وقتی در مورد قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌کنیم به نظرم همه کشورها وظیفه دارند به سازمان ملل رفته و ارزیابی کنند که پرتاب این موشک در نقض چارچوب آن قطعنامه بوده است یا نه. به نظرم ناقض است، و ایران باید برای کاری که کرده، پاسخگو نگه داشته شود. آن‌ها اجازه داده‌اند یک نهاد نظامی که آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کند.»

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد توئیت امروز پرزیدنت ترامپ برای واکنش نشان دادن به قایق‌های سپاه در آزار ناوگان آمریکا گفت: «در مورد کشتی‌های نظامی امروز نظر پرزیدنت ترامپ را دیدید. پرزیدنت هم به وزارت دفاع و هم به وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده هر اقدامی لازم است برای دفاع و حفظ کارکنان ما انجام دهید. من اطمینان دارم [دستور پرزیدنت ترامپ] اجرا می‌شود.»

مایک پمپئو همچنین گفت: «رژیم ایران مشغول پخش اطلاعات نادرست درباره این ویروس در جهان بوده است. یکی از چیزهایی که آنها می‌گویند این است: ما برای مبارزه با این ویروس در کشور به کمک نیاز داریم. ولی ناگهان ماهواره پرتاب می‌کنند، … مزاحم شناورهای نیروی دریایی آمریکا می‌شوند، به تامین مالی شبه‌نظامیان شیعه می‌پردازند، و در حمایت از حزب‌الله تلاش می‌کنند. همین دیروز یا پریروز همتای ایرانی من [ظریف] در سوریه بود و در دمشق با آن قصاب [بشار اسد] گفتگو کرد.»

وی افزود: «من امیدوارم که رژیم ایران به خواسته‌های مردم ایران پاسخ دهد و … به جای هزینه کردن این منابع در کارزار تروریستی جهانی‌شان، نیازهای [مردم ایران] را در اولویت قرار دهند. … ما به محض اعلام خبر رسیدن ویروس به ایران،‌ به مردم ایران پیشنهاد کمک دادیم، کمک ما را رد کردند و این پیشنهاد هنوز به قوت خود باقی است.»

وی گفت که ای‌کاش رژیم ایران نیز به اندازه دیگر کشورهای جهان برای مردم خود اهمیت قائل می‌بود.

به گزارش رویترز، همچنین رابرت لودویگ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص پرتاب ماهواره نظامی ایران به فضا با اشاره به اینکه ایالات متحده برنامه‌های ایران را تحت نظر دارد، گفت: با وجود اینکه تهران هنوز موشک‌های بالستیک بین‌ قاره‌ای ندارد اما تمایلش برای داشتن موازنه‌ای استراتژیک در برابر آمریکا ممکن است منجر به آغاز تولید موشک‌های بالستیک بین‌ قاره‌ای شود.

منابع:‌ بی‌بی‌سی، صدای آمریکا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است