آمار تکان دهنده خودکشی در ایران


خبرگزاری هرانا – معاون مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور گفت: هرچند آمار خودکشی دقیقی در دست نیست اما تخمین زده می‌شود سالانه سه هزار نفر در کشور خودکشی منجر به مرگ دارند.

به گزارش هرانا به نقل از ایرنا؛ معاون مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه از سال ۸۰ ثبت خودکشی در کشور نداریم، گفت: آمار خودکشی به درستی در کشور ثبت نمی‌شود.

دکتر حسین اسد بیگی روز پنجشنبه در سمینار نقش اورژانس اجتماعی در پیشگیری از خودکشی افزود: هرچند آمار خودکشی دقیقی در دست نیست اما تخمین زده می‌شود سالانه سه هزار نفر در کشور خودکشی منجر به مرگ دارند.

وی خاطر نشان کرد: این به آن معنا است که شش نفر در هر صد هزار نفر در کشور خودکشی منجر به مرگ دارند که این میزان، یک درصد کل مرگ و میرهای کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور گفت: ۶۵ درصد افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند، مرد و ۳۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

اسدبیگی افزود: زنان سه برابر مردان اقدام به خودکشی می‌کنند اما خودکشی منجر به مرگ در مردان سه برابر بیشتر از زنان است.

وی با بیان اینکه در جهان هر ۴۰ ثانیه یک خودکشی و هر ۱۶ ثانیه یک «اقدام به خودکشی» رخ می‌دهد، گفت: بالا‌ترین میزان خودکشی در سال‌های گذشته در استان ایلام بوده به طوری که آمار خودکشی در جهان به طور متوسط ۱۴ نفر در هر صدهزار نفر بوده اما این آمار در این استان ۲۶ نفر در هر صد هزار نفر بوده است.

معاون مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور افزود: بیشترین روش خودکشی در کشور حلق آویز کردن و خودسوزی و شایع‌ترین «اقدام به خودکشی» (برای ‍ژست گرفتن) در کشور نیز استفاده از قرص است در حالی که به طور مثال در آمریکا شایع‌ترین روش خودکشی استفاده از سلاح گرم است.

وی گفت: همه انسان‌ها در طول زندگی خود به مرگ فکر می‌کنند اما اغلب این مساله در حد‌‌ همان فکر باقی می‌ماند.

وی، خودکشی را به انواع افکار خودکشی، قصد خودکشی، تمایلات خودکشی، برنامه خودکشی، رفتار خودکشی، اقدام به خودکشی، تهدید به خودکشی، ژست خودکشی، شبه خودکشی، خودکشی کامل، مرگ آوری، پیمان خودکشی، خودکشی گروهی، خودکشی تقلیدی، آماده سازی برای خودکشی، رفتارهای خود تخریبی، خودزنی و داغ کردن تقسیم بندی کرد.

معاون مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور گفت: افسردگی و اعتیاد از جمله اختلالات همراه با خودکشی و امنیت شغلی نیز از جمله عوامل محافظت کننده از خودکشی است.

اسدبیگی افزود: درمان خودکشی شامل مراحل تصمیم گیری برای بستری، نظارت، اتحاد درمانی، رفتار درمانی دیالکتیک (مباحثه‌ای) و پیگیری است.

وی یادآور شد: باید به بازماندگان فردی که خودکشی کرده نیز توجه کرد زیرا آنان نیز در معرض خطر خودکشی هستند.

معاون مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به تحقیق خود در سال ۸۷ در بیمارستان لقمان (بیمارستان مرجع مسمومیت‌ها) گفت: طبق این تحقیق، ۸۵ درصد پذیرش شدگان اورژانس در این بیمارستان، اقدام به خودکشی کرده بودند که اغلب سن آنان کمتر از ۲۵ سال بود.

اسد بیگی افزود: ۶۶ درصد مردانی که اقدام به خودکشی کرده بودند نیز اعتیاد داشتند و علت خودکشی سه چهارم زنان، اختلاف خانوادگی بود و بیشتر از نصف زنان اقدام کننده به خودکشی گفتند که بعدا دوباره این کار را انجام خواهند داد.

*راه اندازی مرکز مداخله بحران در شهرهای دارای بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت

معاون مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور گفت: قرار است مرکز مداخله در بحران در تمام شهرهای دارای بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت، راه اندازی شود.

اسدبیگی با بیان اینکه همه شهرهای بزرگ کشور دارای مرکز مداخله در بحران هستند، افزود: هم اکنون ۱۶۷ مرکز مداخله بحران در کشور فعالیت دارند.

وی در ادامه به خط مشاوره تلفنی ۱۲۳ اشاره کرد و گفت: این خط مربوط به آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی از جمله خودکشی و کودک آزاری است و در صورت نیاز مددکاران و کار‌شناسان آن به محل وقوع بحران مراجعه کرده و به طور مثال در صورت کودک آزاری می‌توانند کودک را از خانواده جدا کنند یا در صورت اقدام به خودکشی به فرد، خدمات تخصصی مشاوره‌ای ارائه دهند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است