آلمان: بازگشت به توافق قبلی با ایران کافی نیست


هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفته است انتظار دارد توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران (برجام) در دولت جو بایدن، رئیس جمهور آینده آمریکا، از نو مورد بررسی و مذاکره قرار گیرد. بخش‌هایی از گفت‌وگوی اشپیگل با وزیر خارجه آلمان روز جمعه ۱۴ آذر (۴ دسامبر) منتشر شده است.

به گزارش دویچه وله وزیر خارجه آلمان گفته است «بازگشت به توافق قبلی کافی نیست باید توافقی بیشتر از برجام (برجام‌پلاس) انجام گیرد که منافع ما را نیز مدنظر قرار دهد.»

وزیر امور خارجه آلمان اضافه کرد: «ما انتظارات روشنی از ایران داریم: سلاح هسته‌ای نباید باشد، اما هم‌چنین برنامه ساخت موشک‌های بالستیک نیز که تمام منطقه را تهدید می‌کند، نباید وجود داشته باشد. افزون بر این ایران در منطقه‌ باید نقش دیگری ایفا کند.»

ماس تاکید کرد “ما به این دلیل به این توافق [برجام‌پلاس] نیاز داریم که به ایران اعتماد نداریم”. او گفت در این باره پیشتر با وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا توافق کرده است.

وزیر خارجه آلمان در عین‌حال ارسال سیگنال به ایران را نیز ضروری دانست. او گفت «عامل تعیین‌کننده این خواهد بود که آیا ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را کاهش خواهد داد یا نه. هر دو طرف باید گام‌هایی را بردارند.»

جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرده به توافق هسته‌ای با ایران بازخواهد گشت. این توافق در تابستان ۲۰۱۵ در دوره ریاست جمهور باراک اوباما امضا شد، اما دونالد ترامپ در بهار ۲۰۱۸ از آن خارج شد و در چارچوب سیاست “فشار حداکثری” تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران برقرار کرد. این تحریم‌ها به‌ویژه تحریم صنعت نفت و سیستم بانکی، اقتصاد ایران را فلج کرده است.

بایدن در آخرین مصاحبه خود با توماس فریدمن از نیویورک تایمز ضمن تایید وعده قبلی خود مبنی بر بازگشت به برجام، تاکید کرد باید در مدتی بسیار کوتاه دور جدیدی از مذاکرات با ایران آغاز شود که هدف آن طولانی کردن دوره اعمال محدودیت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز سیاست‌های منطقه‌ای و جنگ‌های نیابتی جمهوری اسلامی در لبنان، عراق، سوریه و یمن باشد.

رئیس جمهور منتخب آمریکا شب گذشته در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان به همراه معاونش کامالا هریس نیز بار دیگر گفته‌های قبلی خود را تکرار کرد، اما در عین‌حال اضافه نمود که “حل مشکلات با ایران دشوار خواهد بود”.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است