آغاز لابی‌گری‌ اسرائیل در آستانه مذاکرات هسته‌ای با ایران


در آستانه هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، اسرائیل برای جلوگیری از انجام هرگونه معامله هسته‌ای با ایران تلاش‌های خود را آغاز کرده است. هیئتی بلندمرتبه به زودی از تل‌آویو به واشنگتن سفر خواهد کرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی روز چهارشنبه (۳ سپتامبر/۱۲ شهریور) از لابی‌گری اسرائیل با قدرت‌های جهانی برای ممانعت از حصول توافق بر سر برنامه‌هسته‌ای با ایران خبر داد.

یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات، امور استراتژیک و روابط بین‌المللی اسرائیل در گفت‌وگویی با یکی از شبکه‌های رادیویی این کشور اظهار داشت، وی به همراه یک هیئت دولتی بلندمرتبه هفته آینده برای دو روز راهی واشنگتن خواهد شد تا با مقامات آمریکایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کند.

اسرائیل همواره خواستار توقف تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده و بر این موضع خود پافشاری می‌کند، در حالی که ایران این درخواست را رد کرده و بسیاری از دیپلمات‌های غربی نیز آن را غیرعملی می‌دانند.

“روحانی امتیازات جزئی می‌دهد”

به گفته وزیر اطلاعات اسرائیل، وی علیرغم موضع‌گیری‌های دیپلماتیک حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هیچ نشانی از اقدام جمهوری اسلامی برای کاهش غنی‌سازی اورانیوم ندیده است.

یووال اشتاینیتز خاطرنشان ساخت: «آنچه که روحانی انجام داده، واگذاری مسائل ثانویه و امتیازات جزئی بوده است، اما در عوض وی از هسته‌ اصلی پروژه که در اصل تهدیدی برای ما و تمام جهان محسوب می‌شود، محافظت کرده است.»

مذاکرات هسته‌ای و “معجزه وین”

ایران خواستار تمدید زمان مذاکرات اتمی است

وی با بیان این توضیحات نتیجه‌گیری کرده است که مواضع ایران “همچنان به سرسختی گذشته” بر سر جای خود باقی مانده و “اگر در ماه‌های آینده تغییر قابل توجهی رخ ندهد، نه هیچ معامله‌ای با ایران وجود خواهد داشت و نه حتی یک معامله بد که در نهایت به بقای ایران به عنوان کشوری در آستانه هسته‌ای شدن بیانجامد.”

یووال اشتاینیتز اضافه کرده است: «البته این چیزی است که ما آن را نخواهیم پذیرفت.»

“همکاری اطلاعاتی با آمریکا”

پیش از این نیز مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، نسبت به “توافق خطرناک و معامله بد” با ایران به کشورهای غربی هشدار داده بودند.

وزیر اطلاعات اسرائیل ماه ژوئن گذشته نیز در آستانه دور پیشین مذاکرات هسته‌ای با ایران همراه با هیئتی بلندپایه به واشنگتن سفر کرده بود.

او در گفت‌وگوی رادیویی خود بار دیگر تأکید کرد که اسرائیل “موضع و اطلاعات محرمانه خود در این رابطه را با آمریکا در میان خواهد گذاشت.”

هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای قرار است ماه جاری در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک برگزار شود.

ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ ، به دنبال دستیابی به توافقی نهایی در مورد برنامه‌های هسته‌ای و تحریم‌ها علیه ایران هستند. گروه ۱+۵ از نمایندگان کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تشکیل شده است.

تیرماه امسال مهلت شش ماهه‌ای که آذرماه سال گذشته در ژنو در مورد آن توافق شده بود، به پایان رسید. ایران و گروه ۱+۵ مهلت این توافق را با هدف رسیدن به توافقی جامع در مورد پرونده هسته‌ای ایران و نیز تحریم‌ها علیه این کشور، تا روز ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) تمدید کردند.

مقامات ایران از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه و عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، نسبت به دستیابی به توافق تا پایان مهلت تعیین شده ابراز خوشبینی و امیدواری کرده‌اند.

DW

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است